Pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret 2023
Artikkel
|Publisert
En nasjonal undersøkelse om pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret ble gjennomført i årene 2014, 2018 og 2021. Undersøkelsen vil bli gjennomført på nytt høsten/vinteren 2023, med resultater for alle norske kommuner og fylker. Undersøkelsen gjennomføres med utgangspunkt i metodene som Folkehelseinstituttet tidligere har utviklet, med visse tilpasninger.
Utvalg og datainnsamling
Det nasjonale utvalget i undersøkelsen består av personer som er en del av fastlegeordningen på tidspunktet for undersøkelsen. Dette utgjør mer enn 99 prosent av Norges befolkning. Vi inkluderer pasienter som er 18 år eller eldre og som har hatt en konsultasjon hos fastlegen i løpet av de siste 12 månedene. Utvalget vil bli trukket tilfeldig, med 400 pasienter valgt tilfeldig innenfor hver kommune i Norge. For Oslo kommune vil vi tilfeldig velge 400 pasienter innenfor hver bydel. Dette resulterer i en modell med omtrent 150 000 pasienter.
Pasientene vil svare elektronisk ved hjelp av TSD Nettskjema fra UiO.
Enhet for brukeropplevd kvalitet har ansvaret for nasjonale undersøkelser og analyser av brukeropplevd kvalitet, som omfatter undersøkelser blant pasienter, brukere, foresatte/pårørende og samarbeidspartnere. Måling av brukeropplevd kvalitet innebærer systematisk kartlegging av brukernes erfaringer med og vurdering av prosesser, strukturer, pasientrapporterte resultater og pasientsikkerhet. Hensikten er å skaffe systematisk informasjon om pasientenes erfaringer som et ledd i faglig kvalitetsforbedring, virksomhetsstyring, støtte til forbrukervalg, samfunnsmessig legitimering og kontroll.
Rapportering og forskning
Resultater fra undersøkelsen planlegges som en sammenstilt nasjonal rapport med sammenligning fra tidligere undersøkelser. Gitt tilstrekkelig antall svar vil også den enkelte kommune få sine egne resultater.
Resultatene fra undersøkelsen vil også bli brukt til å utvikle og vurdere målemetoden, inkludert metoder for datainnsamling og spørreskjema, samt til forskning om pasienters erfaringer. Fritekstkommentarene fra undersøkelsen vil bli inkludert i et samarbeid med UiO, der vi skal bruke maskinlæring for automatisk analyse av kommentarene.