Spørreskjemabanken for brukeropplevd kvalitet
Artikkel
|Oppdatert
På denne siden finner du spørreskjema om brukeropplevd kvalitet for ulike grupper svarere, ulike tjenesteområder og -nivå. NB! Oversikten over spørreskjema er under oppdatering
NB! Oversikten over spørreskjema er under oppdatering
Kvalitet målt med PREMs og PROMs
Område for helsetjenester ved Folkehelseinstituttet har utviklet og validert spørreskjema om brukeropplevd kvalitet for ulike grupper svarere, ulike tjenesteområder og -nivå.
Pasientrapporterte erfaringer måles ofte vha. PREMs (Patient-Reported Experience Measures). Pasientrapporterte utfall måles ofte vha PROMs (Patient-Reported Outcome Measures) som omhandler ethvert aspekt av en pasients helsestatus som rapporteres direkte fra pasienten (dvs. uten tolkning av pasientens svar av en lege eller noen andre).
Spørreskjemaene er tilgjengelige i PDF-format, og du finner mer informasjon og forslag til relevant litteratur knyttet til dem ved å klikke på lenkene. Ta kontakt med oss på e-post hvis du ønsker tilgang til skjema i andre formater som .odt- og .doc hvor du kan sette inn lokal informasjon.
Brukererfaringer med spesialisthelsetjenesten, somatikk (PREMs)
- Voksne, somatikk, døgnopphold
- Voksne, somatikk, døgnopphold. Felles nordisk, kort skjema
- Voksne, erfaringer med dagkirurgi
- Voksne, erfaringer med kreftbehandling, poliklinikk og døgnopphold
- Barns foresatte, erfaringer med somatikk, døgnopphold
- Barn og unge, erfaringer med polikliniske konsultasjoner for diabetes type 1
- Pårørende, erfaringer med polikliniske konsultasjoner for diabetes type 1
Brukererfaringer med spesialisthelsetjenesten, psykisk helsevern (PREMs)
- Voksne, psykisk helsevern, døgnopphold
- Voksne, psykisk helsevern, poliklinikk
- Barns foresatte, erfaringer med psykisk helsevern, poliklinikk (BUP)
- Barn og unges erfaringer med psykisk helsevern, poliklinikk (BUP)
- Erfaringer med tverrfaglig, spesialisert rusbehandling, døgnopphold
Erfaringer med andre tjenester, andre grupper (PREMs)
Skjemaene under denne overskriften handler om annet, eller mer, enn spesialisthelsetjenesten og de henvender seg til flere grupper enn bare pasienter.
- Pasienter og pårørende: Erfaringer med legevakt
- Kvinner og partnere: Erfaringer med svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen (norsk og engelsk)
- Fastlegers vurdering av distriktspsykiatriske sentre
- Voksne, erfaringer med rehabiliteringsinstitusjoner
- Erfaringar med fastlegen og fastlegekontoret
Brukererfaringer, generisk kortversjon (PREMs)
Med utgangspunkt i en felles, generisk kortversjon har vi laget korte versjoner som er tilpasset ulike brukergrupper.
Brukeropplevd kvalitet - individualisert kortversjon (PREMs)
Brukerorientering handler om å forstå og respektere de verdier, preferanser og behov som pasientene har. I dette skjemaet skal pasientene selv velge hvilke tre områder som var viktigst, og så vurdere den aktuelle tjenesten på disse områdene.
Pasientrapporterte resultater og utfall (PROMs)
Pasientrapporterte resultater (PROMs) inkluderer instrumenter eller spørreskjemaer som vurderer helse og livskvalitet fra pasientens perspektiv:
- Måleinstrumentet EQ-5D
- Patient Generated Index
- Norsk versjon av RAND 36-Item Short Form Health Survey
Mer informasjon om bruk av Folkehelseinstituttets spørreskjema
Det ferdige skjemaet og de ferdige spørsmålene kan benyttes fritt, mot at det blir opplyst om at de er utviklet av Folkehelseinstituttet.
Spørreskjemaene er tilgjengelige i PDF-format på nettsidene våre, og du finner mer informasjon og forslag til relevant litteratur knyttet til dem ved å klikke på lenkene. Ta kontakt med oss på e-post hvis du ønsker tilgang til skjema i andre formater som .odt- og .doc hvor du kan sette inn lokal informasjon.
Folkehelseinstituttet (FHI) gjør forskningsmateriale allment tilgjengelig, for å fremme evidensbaserte helsetjenester. Betingelsene som er skissert nedenfor gjelder for spørreskjema som er utviklet og validert av FHI (inkludert Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, som ble innlemmet i FHI 1. januar 2016). Betingelser for bruk
|
The Norwegian Institute of Public Health (NIPH) makes research materials widely available in order to promote evidence-based health care. The conditions outlined below apply to questionnaires developed and tested by NIPH (including the Norwegian Knowledge Centre for the Health Services, that was merged with NIPH by January 1st 2016). Other conditions will apply for questionnaires developed by other institutions. Conditions of use
|