Stat19 – Ett av flere digitaliseringsinitiativ i FHI
Artikkel
|Sist endret
For at FHI skal oppfylle alle sine plikter i folkehelseloven, smittevernloven, helseregisterloven og de ulike registerforskriftene, er det nødvendig å sette sammen opplysninger på tvers av registrene. Stat19 er et av flere initiativ i FHI for å øke bruken og nytten av helsedata.
Helseregistrene vi har i Norge er viktige verktøy for å ivareta og forbedre folkehelsen og helsetjenestene. Data fra registrene brukes blant annet til forskning, og til å følge med på utviklingen i befolkningens helse. FHI har ansvaret for flere av helseregistrene i Norge. De ulike helseregistre har spesifikke formål, for eksempel Nasjonalt vaksinasjonsregister, Medisinsk fødselsregister og Norsk pasientregister, men det samlede formålet og kunnskapen vi kan få fra disse helsedataene er beskrevet i helseregisterloven.
Behov for å sette sammen data fra ulike registre
For at FHI skal oppfylle alle sine plikter i folkehelseloven, smittevernloven, helseregisterloven og de ulike registerforskriftene, er det nødvendig å sette sammen opplysninger på tvers av registrene. Stat19 er et av flere initiativ i FHI for å øke bruken og nytten av helsedata.
FHI skal i første omgang kun bruke løsningen til et begrenset formål – nemlig å lage statistikker hvor det er nødvendig å sammenstille helsedata fra flere helseregistre. Det juridiske grunnlaget for å utvikle slik statistikk er helseregisterloven § 19c, jfr. § 19, derav navnet Stat19. Kvalitetssikret anonym statistikk fra hvert enkelt register vil publiseres som vanlig gjennom de eksisterende løsningene.
Etablert, men fortsatt under utvikling
Antall personer som er innlagt på sykehus med luftveisinfeksjoner er et eksempel på statistikk som produseres i Stat19 allerede. Slike statistikker vil blant annet publiseres i statusrapportene som utgis fra FHI. Dette er mulig ved å kombinere data om innleggelser ved sykehus fra Norsk pasientregister (NPR) med data om påviste luftveisinfeksjoner fra Meldingssystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).
Stat19 utvikles trinnvis, mens statistikkproduksjon foregår og funksjonalitet bygges parallelt. Løsninger testes, justeres og videreutvikles underveis med brukere av løsningen. Brukerne produserer statistikk. Et forvaltningsteam skal sørge for at vi ivaretar pliktene for personvern og informasjonssikkerhet (GDPR artikkel 5 og helseregisterlovens særlige krav), og et teknisk team drifter og videreutvikler den tekniske plattformen. Noen få analyseteam får tilgang til delmengder av helseregisteropplysninger i formålsspesifikke og tilgangsstyrte analyserom, hvor dataminimerte dataprodukter kan sammenstilles for å utføre helseanalyser og utarbeide anonym statistikk. Analyseteamene samarbeider med de ulike registrene, slik at vi kan øke kvaliteten på statistikken.
I første omgang vil løsningen kun brukes internt i instituttet, men det langsiktige, overordnede målet for en fremtidig data- og analyseplattform er å utvikle løsninger som også kan brukes av eksterne forskere og andre i helseforvaltningen. Arbeidet er tett integrert med FHIs arbeid med ut utvikle plattformer for data og analyse, finansiert fra Digitaliseringsdirektoratet (se mer informasjon hos Digitaliseringsdirektoratet og oversikt over tiltak i Nasjonal ehelse-portefølje), og arbeidet med å tilgjengeliggjøre indirekte identifiserbar statistikk gjennom en innloggingsløsning for kommuneleger.
Behandling av person- og helseopplysninger
Som et av flere tiltak inngår ingen direkte personidentifiserende opplysninger (navn, fødselsnummer osv.) i løsningen.
Alle som behandler personopplysninger har:
- taushetsplikt
- et uttrykkelig angitt rettslig grunnlag
Kun anonym statistikk kan tilgjengeliggjøres eller offentliggjøres som resultater fra analyseteamenes arbeid. Innbyggere har rett på innsyn i hvilke opplysninger som er registrert om dem i hvert enkelt register (og som dermed benyttes i Stat19), og rett til å få opplysninger rettet og/eller slettet.
I helseregistrene finnes det person- og helseopplysninger. Helseregisterloven gir FHI nasjonalt rettslig behandlingsgrunnlag som medfører særlige krav utover de generelle kravene i GDPR (personvernforordningen) samt gjeldende regler og normer for personvern og informasjonssikkerhet for helseregistre.
Juridiske og organisatoriske rammer for arbeidet med Stat19
FHI har lovpålagte oppgaver som kunnskapsprodusent og ansvarlig for helseregistrene. For spesifikke formål sammenstilles delmengder av opplysninger i registrene, som er tilgjengelig gjennom Stat19, for å fremskaffe oversikt og kunnskap i form av anonym statistikk. Det følger direkte av helseregisterloven § 19 at FHI kan og skal sammenstille registeropplysninger for å lage relevant statistikk. Nytten av dette er grundig vurdert i forarbeidene til helseregisterlovens regler om sammenstilling av opplysninger fra flere registre og tilgjengeliggjøring av statistikk (Prop. 63L (2019-2020)).
Det rettslige grunnlaget for behandlingens lovlighet er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav e), jf. nr. 3 og artikkel 9 nr. 2 bokstav g), h) og i). Det supplerende rettsgrunnlaget er helseregisterloven §19c, jf § 19. Videre gir § 19c femte ledd unntak fra taushetsplikt for sammenstilling, og foruten i helseregisterloven § 19 er FHIs oppgaver hjemlet i smittevernloven § 7-9, folkehelseloven § 25, og beskrevet i instruks og tildelingsbrev fra Helse- og omsorgsdepartementet. Det er gjennomført en personvernkonsekvensvurdering (DPIA).
FHI informerer generelt om behandling av personopplysninger i helseregistrene i sin personvernerklæring. I tillegg har hvert register en egen side hvor behandling av personopplysninger i registeret beskrives:
All behandling av person og helseopplysninger må følge de generelle personvernprinsippene i GDPR artikkel 5, og FHI har iverksatt både organisatoriske og tekniske tiltak for å ivareta disse kravene.
Det er direktøren ved FHI som er dataansvarlig for alle registrene i FHI, men oppgavene knyttet til sammenstilling gjennom Stat19 er delegert til områdedirektør helsetjenester, som leder en styringsgruppe som gir innspill. Enkelte oppgaver er delegert videre til produkteier, og alle som får tilgang til helseopplysninger har tydelige roller og ansvarsbeskrivelser.