Elektronisk laboratoriemelding til MSIS og laboratoriedatabasen
Artikkel
|Oppdatert
Her finner du informasjon om elektronisk laboratoriemelding til MSIS og laboratoriedatabasen.
Hva skal meldes til MSIS
Det er bare påviste meldingspliktige funn av sykdommer listet opp i vedlegg 1 i MSIS-forskriften som skal sendes til MSIS-registeret (HER 103979). Unntak er influensa og genital klamydia, som bare skal meldes til MSIS-labdatabasen. HPV som forårsaker kreft og forstadier til kreft har eget meldingssystem og omfattes ikke av det som står på denne siden.
Hva skal meldes til MSIS-labdatabasen
Alle mikrobiologiske svarrapporter skal sendes i kopi til MSIS-labdatabasen.
Meldingsformat og kodeverk
- Meldingsformat: XML svarrapport via Norsk Helsenett til meldingsmottak hos FHI.
- For spørsmål vedrørende meldingsstandard, ta kontakt med: meldingshjelp@ehelse.no
- krav til ebXML
- XML Svarrapport 1.3 eller 1.4 skal validere korrekt på https://samsvar.nhn.no/validering/xml
- For spørsmål vedrørende validering av melding, ta kontakt med: validering@nhn.no
- Anbefaling om bruk av Norsk laboratoriekodeverk
- For spørsmål vedrørende Norsk laboratoriekodeverk, ta kontakt med: lab@ehelse.no
Testmeldinger
- Stage (test) for labdatabasen er HER 158842 til staging-fhi-korona-mottak@edi.nhn.no
- Stage (test) for MSIS er HER 103979 til staging-fhi-msis@edi.nhn.no
- For bistand om testgjennomføring eller teknisk testoppsett i Helsenettet, ta kontakt med NHN Kundesenter: kundesenter@nhn.no
- Det er viktig at dere beskriver følgende før innmelding til kundesenter@nhn.no:
1. Beskriv problemet konkret. Hva er forventet løsning?
2. Hvilket miljø ønskes det bistand på (prod/test/qa-miljø)?
3. Validerer XML korrekt på https://samsvar.nhn.no/validering/xml
4. Hvilken kommunikasjonspart sender dere FRA (HER-ID nivå 2 og navn)
5. Hvilken kommunikasjonspart sender dere TIL (HER-ID nivå 2 og navn)
6. Hva er avsenders edi-adresse
7. Hva er mottakers edi-adresse
- Det er viktig at dere beskriver følgende før innmelding til kundesenter@nhn.no:
Ved feilsituasjoner
- Ved feil i meldingsflyt (manglende applikasjonskvittering), meld sak til kundesenter@nhn.no.
- Oppgi følgende:
- Beskriv problemet konkret. Hva er forventet løsning?
- Hvilket miljø ønskes det bistand på (prod/test/qa-miljø)?
- Hvilken kommunikasjonspart sender dere FRA (HER-ID nivå 2 og navn)
- Hvilken kommunikasjonspart sender dere TIL (HER-ID nivå 2 og navn)
- Ved behov for endring/sletting av meldinger og lignende ta kontakt med hhv labdatabasen@fhi.no og/eller msis.drift@fhi.no.
- Oppgi følgende: