Commonwealth Funds undersøkelse av helsetjenestesystemet i elleve land. Norske resultater i 2016 og utvikling over tid
Rapport
|Oppdatert
Rapporten sammenligner befolkningens erfaringer med ulike sider av helsetjenestene i elleve land, som hvor fornøyde de er med helsepersonell, sykehus og samarbeid mellom ulike tjenester.
Sammendrag
Hovedbudskap
Commonwealth Fund-undersøkelsen i 2016 viser at det er lettere å få helsehjelp utenfor kontortid i Norge enn i de andre landene. En liten andel av de norske svarerne rapporterer problemer med å betale for helsehjelp. Det er på nivå med de andre landene, men andelen har økt fra fem prosent i 2010 til åtte prosent i 2016. I Norge rapporterer mer enn én av fem at de droppet tannlegebesøk på grunn av kostnader.
Norske svarere rapporterer om dårligere erfaringer med sin faste lege enn svarere i andre land på områder som:
- kommunikasjon
- brukermedvirkning
- konsultasjonstid
På flere spørsmål om tilgjengelighet og tilgang skårer Norge dårligere enn de andre landene. Dette gjelder:
- ventetid på time hos legespesialist
- time samme eller neste dag hos fastlegen
Norge skårer noe dårligere enn snittet av de andre landene på:
- informasjonsutveksling og koordinering mellom tjenester
- utskrivningsprosessen fra sykehus
Flere aspekter ved utskrivning fra sykehus har blitt bedre over tid i Norge:
- informasjon om legemidler
- skriftlig informasjon ved utskrivning på sykehusene