Pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten i 2012: en undersøkelse med basis i GallupPanelet
Rapport
|Oppdatert
Befolkningsundersøkelsen ”Pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten i 2012” er én av følgemålingene for pasientsikkerhetskampanjen.
Hovedbudskap
I 2011 startet den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen i Norge [1] . Målet med kampanjen er å redusere antall pasientskader, bygge varige systemer og strukturer for pasientsikkerhet, samt forbedre pasientsikkerhetskulturen i helsetjenesten. Kampanjen er starten på et langsiktig forbedringsprogram innen pasientsikkerhet som vil gå over flere år.
Kampanjen blir fulgt opp med en rekke målinger, både lokalt og nasjonalt. Målingene vil bli brukt både til evaluering av og forskning på kampanjen og pasientsikkerhet i Norge. Noen av målingene er primære mål for kampanjen, for eksempel måling av pasientskader, mens andre målinger er basis for ”følgemål” som kan ses på som sekundære mål for kampanjen. Befolkningsundersøkelsen ”Pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten i 2012” er én av følgemålingene for kampanjen, og er en oppfølging av fjorårets undersøkelse: ”Pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten i 2011: nullpunktsmåling med basis i GallupPanelet”. I dette notatet redegjøres det nærmere for 2012-undersøkelsen.
Spørreskjemaet er oversatt fra en undersøkelse om pasientsikkerhet og kvalitet som ble gjennomført i alle EU-land i 2009 [2] . Spørreskjemaet inneholder spørsmål om holdninger til pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten, samt faktiske erfaringer med og kunnskap om pasientsikkerhetsspørsmål. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (Kunnskapssenteret) inngikk i 2010 en avtale med Forbrukerrådet om å gjennomføre denne undersøkelsen i Norge, med basis i Forbrukerrådets avtale med TNS Gallup om GallupPanelet. Kunnskapssenteret oversatte spørreskjemaet fra engelsk til norsk etter standard metoder, og TNS Gallup gjennomførte undersøkelsen i sitt panel.
Formål og presiseringer
Kunnskapssenterets formål med årlige undersøkelser av pasientsikkerhet og kvalitet er å forsøke å måle om det skjer endringer i befolkningens oppfattelse og meninger om pasientsikkerhet i løpet av kampanjeperioden. Grunnet metodiske forhold kan ikke undersøkelsen brukes som grunnlag for å generalisere til den norske befolkning. Dette er blant annet fordi deler av GallupPanelet er rekruttert på andre måter enn ved tilfeldig trekking. I en omfattende forskningsrapport frarådes det å bruke ikke-tilfeldig internettpanel som basis for populasjonsestimater [1] . Som en følge av dette presenteres resultatene fra undersøkelsen kun som deskriptiv statistikk.
Planen er å gjenta undersøkelsen hvert år i kampanjeperioden. Med tre til fem målinger kan man undersøke om det skjer endringer i holdninger til og erfaringer med pasientsikkerhet i panelet, noe som kan være en indikasjon på generelle trender i Norge. Dette notatet omhandler måling nummer to, og det er for tidlig å trekke slutninger om trender.
Resultatene i denne undersøkelsen kan ikke sammenlignes direkte med resultatene for EU-landene, henvist til på forrige side. Dette skyldes flere vesentlige forskjeller mellom EU-undersøkelsen og den norske. I EU-undersøkelsen ble utvalget trukket tilfeldig i hvert land gjennom en flertrinnsmodell, og data ble samlet inn via besøksintervjuer; CAPI (Computer Assisted Personal Interview). I Norge ble GallupPanelet benyttet for å trekke utvalget, og datainnsamlingen ble foretatt ved elektroniske spørreskjemaer kombinert med et postalt tilleggsutvalg. I EU-undersøkelsen er det gjort vesentlige grep for å sikre representative tall for det enkelte land, mens undersøkelsen i Norge ikke kan generaliseres ut over utvalget som har svart. Vi sammenligner derfor ikke de norske resultatene med EU-landene.
[1] Baker R, Blumberg SJ, Brick JM, Couper MP, Courtright M, Dennis JM, et al. AAPOR report on online panels. Public Opin Q 2010; 74: 711-81.
[1] http://www.pasientsikkerhetskampanjen.no/
[2] http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_327_en.pdf