Pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten i 2011: nullpunktsmåling med basis i GallupPanelet
Rapport
|Oppdatert
Denne undersøkelsen om pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten er én av følgemålingene for den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen som startet i 2011.
Hovedbudskap
Denne undersøkelsen om pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten er én av følgemålingene for den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen som startet i 2011.
Planen er å gjenta undersøkelsen hvert år i kampanjeperioden for å måle om det skjer endringer i befolkningens erfaringer med og syn på pasientsikkerhet.
Årets undersøkelse kan ikke brukes som grunnlag for å generalisere til den norske befolkningen, men er viktig for å kunne etablere en nullpunktsmåling. Resultatene kan heller ikke sammenlignes direkte med tall for EU-land som har brukt det samme spørreskjemaet i 2009. Det skyldes at det i EU-undersøkelsen ble gjort vesentlige grep for å sikre representative tall for hvert land, mens undersøkelsen i Norge ikke kan generaliseres ut over utvalget, kalt GallupPanelet.
Svarerne i GallupPanelet mener stort sett at norske helsetjenester har god kvalitet. Det er også en stor prosentandel som har tillit til at pasienter ikke skades i møte med helsetjenesten, men rundt hver fjerde mener skadelige hendelser er ”ganske sannsynlig”.
Nesten 40 prosent rapporterer at de selv eller et familiemedlem har opplevd en skadelig hendelse i helsetjenesten. Økonomisk erstatning, formell innrømmelse og forklaring av årsakene er etter svarernes mening de vanligste oppreisningsrettighetene ved skadelige hendelser i helsetjenesten. De viktigste kildene til informasjon om skadelige hendelser er ifølge svarerne aviser, blader, TV, Internett og offentlig statistikk.