Negative opplevelser på sosiale medier kan påvirke ungdoms mentale helse
Forskningsfunn
|Publisert
Videregående-elever som har opplevd negative ting på sosiale medier, har økt risiko for symptomer på angst og depresjon. Det viser en studie fra Folkehelseinstituttet.
En nylig utført studie har avdekket en sammenheng mellom negative opplevelser på sosiale medier og mental helse blant ungdom. Undersøkelsen, som ble gjennomført blant over 3 000 norske ungdommer på videregående, viser at selv mindre alvorlige hendelser som uønsket oppmerksomhet og ekskludering på sosiale medier kan ha en betydning for ungdoms mentale helse.
Studien fant en tydelig sammenheng mellom opplevelser av negative hendelser på sosiale medier og økte symptomer på angst og depresjon og lavere grad av trivsel blant ungdommene.
Negative hendelser var blant annet å bli kontaktet av fremmede, få negative kommentarer på poster, få sårende meldinger, eller føle seg ekskludert fra grupper/chatter.
– Det er viktig å merke seg at selv om disse negative opplevelsene kan virke mindre alvorlige sammenlignet med for eksempel nettmobbing, så kan det likevel se ut som opplevelsene har en betydelig sammenheng med unges mentale velvære, sier Jens Christoffer Skogen, seniorforsker ved FHI.
Flere negative opplevelser blant ungdom fra familier med lavere sosioøkonomisk status
– Funnene i artikkelen er særlig bekymringsfulle siden vi tidligere har sett at det er en sosial gradient i dette, hvor ungdom som kommer fra familier med lavere sosioøkonomisk status rapporterer om flere ulike og hyppigere forekommende negative opplevelser på sosiale medier, sier Skogen.
Dermed kan det være at bruk av sosiale medier kan være med på å forsterke allerede eksisterende sosial ulikhet i psykisk helse – og være en stein til byrden for utsatte ungdommer.
Behov for handling for å beskytte ungdom
Resultatene fra studien peker på behovet for økt oppmerksomhet og handling for å beskytte ungdom mot negative opplevelser på sosiale medier, mener forskeren. Det er viktig å skape et trygt og støttende digitalt miljø der ungdom kan trives og utvikle seg.
– Økt oppmerksomhet bør ikke bare rettes mot alvorlige og mindre hyppig forekommende negative opplevelser på sosiale medier som for eksempel mobbing, men også mot mer hyppig forekommende negative opplevelser som sosial ekskludering og negative tilbakemeldinger/baksnakking, sier seniorforskeren.
Han tror at mer kunnskap om ungdoms bruk av sosiale medier blant ungdom selv og voksne, samt økt engasjement og nysgjerrighet fra foreldre og lærere angående unges liv på sosiale medier, kanskje kan bidra til å redusere omfanget av negative hendelser på sosiale medier. Et viktig bidrag kan være bedre kommunikasjon og økt bevissthet om hvordan opplevevelser på sosiale medier, både positive og negative, påvirker unges humør og atferd i hverdagen.
Har laget undervisningsressursen ungpasome.no
Studien inngår i et større samarbeidsprosjekt som hadde mål om å skape et mer helsefremmende miljø på sosiale medier. I dette prosjektet har Bergen kommune, Vestland Fylkeskommune og Folkehelseinstituttet utviklet undervisningsressursen www.ungpasome.no. Utviklingen har foregått i tett samarbeid med ungdom, lærere og forskere, og er i så måte både evidens- og konsensusbasert.
Ressursen er først og fremst rettet mot ungdommer på videregående skole og ungdomskolen og skal bidra til å øke bevissthet og refleksjon om hvordan livet de lever på sosiale medier henger sammen med psykisk helse og trivsel. Relevant informasjon for lærere, foreldre og ungdom er samlet på nettsiden. Selve undervisningen er knyttet til kompetansemål i norsk og samfunnsfag, og til overordnet del av læreplanverket (LK20).
Å benytte undervisningsressursen krever lite forberedelse, det kommer ikke i tillegg til annen undervisning – men en ressurs for å kunne imøtekomme kompetansemål i norsk og samfunnskunnskap. Det er anbefalt å gjennomføre dette i bli-kjent fasen (de første ukene etter skolestart) fordi det også vil bidra til å bygge kultur i klasserommet.
Viktig å undersøke mulige årsakssammenhenger
Ettersom studien var en tverrsnittsstudie, understreker Skogen behovet for ytterligere forskning for å bedre forstå den mulige årsakssammenhengen mellom negative opplevelser på sosiale medier og mentale helseutfordringer.
– Det er også viktig å utforske eventuelle faktorer som kan forklare eller påvirke denne sammenhengen, sier Skogen.
Referanse
Skogen JC, Andersen AIO, Finserås TR, Ranganath P, Brunborg GS and Hjetland GJ (2023) Commonly reported negative experiences on social media are associated with poor mental health and well-being among adolescents: results from the “LifeOnSoMe”-study. Front. Public Health. 11:1192788. doi: 10.3389/fpubh.2023.1192788