Studie finner at foreldreveiledning virker
Forskningsfunn
|Publisert
Deltagelse i foreldreveiledningsgruppe fører til økt mestring i foreldrerollen og en bedret relasjon mellom foreldre og barn, viser ny studie av International Child Development Programme (ICDP) i Norge gjennomført av Folkehelseinstituttet.
Foreldreveiledning et utbredt tiltak – som tilbys foreldre som opplever utfordringer knyttet til det å ha barn, og forebyggende til foreldre som ikke opplever denne typen vansker. I Norge benytter mange foreldre seg av tilbudet i kommunen de bor.
Folkehelseinstituttet har fra 2017-2021 gjennomført en studie av det mest utbredte offentlige foreldreveiledningsprogrammet, “International Child Development Programme” (ICDP). Målet med studien var å finne ut hvilken effekt programmet har i Norge, og undersøke om ICDP kan bidra til en positiv endring i rollen som foreldre, styrke relasjonen mellom foreldre og barn samt bedre barns trivsel.
I studien har man sett på “standardversjonen av ICDP”, som er rettet mot hele befolkningen. ICDP tilbys også til spesifikke grupper, noe denne studien ikke har undersøkt.
- Effektevaluering av International Child Development Programme (ICDP)
- Effectiveness of the International Child Development Programme: Results from a randomized controlled trial
Studien viser at ICDP-veiledning har positiv effekt på foreldrene og relasjonen mellom foreldre og barn. I studien kommer det frem at foreldrene føler seg tryggere i foreldrerollen etter å ha deltatt i ICDP-programmet.
– Foreldrene melder at de føler mer nærhet til barnet sitt, opplever mindre konflikter om barneoppdragelse i parforholdet, og har en mer støttende foreldrestil etter avsluttet ICDP-veiledning, sammenlignet med kontrollgruppen som ikke var med i programmet, sier prosjektrådgiver Eia Elena Skjønsberg.
De rapporterte effektene er riktignok små, men kan likevel være av betydning ettersom ICDP-tiltaket når ut til mange foreldre og barn.
Gjennom studien ønsket man også å se på om endringen hos foreldrene, som følge av programmet,videre har ført til endring hos barna. Her fant studien minimal eller ingen endring.
– Programmet er først og fremst rettet mot foreldre og foreldre-barn-relasjonen, det er derfor ikke særlig overraskende at vi ser liten endring hos barna, sier Idun Brekke, forsker ved avdeling for Barns helse og utvikling.
Programmet oppgis å ha en forbyggende virkning over tid ved at positive endringer hos foreldrene på lengre sikt fører til at barna får det bedre. I denne studien er effektene undersøkt frem til fire måneder etter endt gruppe, legger Brekke til.
Design: RCT-studie, familiene som deltok i studien ble tilfeldig trukket til å være enten i intervensjons- eller kontrollgruppe
|
Intervensjonsgruppene (mottok ICDP) |
Kontrollgruppene (mottok ikke ICDP) |
Antall foreldre |
292 |
298 |
Måletidspunkt 1 (t1) |
Før oppstart av grupper |
Før oppstart av grupper |
t2 |
Rett etter avsluttet ICDP-gruppe |
Etter 10 uker |
t3 |
Seks måneder etter t1 |
Seks måneder etter t1 |
– Vi ser gjennom studien at standardversjonen av ICDP-tiltaket kan se ut til å være et hensiktsmessig verktøy i arbeidet med å styrke omsorgspersoner i foreldrerollen og bedre samspillet mellom foreldre og barn, avslutter Brekke.
For mer informasjon om ICDP, se
- Foreldreveiledning i grupper (ICDP) (Bufdir)