Samhandlingens monolog
Rapport
|Publisert
Rapporten retter søkelys mot møtet mellom klienter med innvandrerbakgrunn og ansatte i ulike tiltak for rusmiddelmisbrukere i Norge.
Last ned
Sammendrag
Rapporten retter søkelys mot møtet mellom klienter med innvandrerbakgrunn og ansatte i ulike tiltak for rusmiddelmisbrukere i Norge. Utvalget besto av 23 klienter over 18 år med forskjellig ikke-norsk etnisk bakgrunn og 61 ansatte fra 16 forskjellige offentlige rusmiddeltiltak og instanser som sosialkontor, avrusnings-, utrednings- og behandlingsinstitusjoner.
Hovedkonklusjonen er at klientene og de ansatte formidler en dyp uenighet om hva behandling innebærer. Deres forskjellige og motsetningsfulle forestillinger og forventninger til hva behandling er forhindrer dem i å etablere kontakt og utvikle et samarbeidsforhold. Måten de forholder seg, eller ikke forholder seg, til uenigheten bidrar til å forsterke de vanskelige samhandlingssituasjonene. Det at de ikke forhandler seg frem til en gjensidig situasjonsdefinisjon fører samtalene ut i en monolog. En monolog der ansatte i stor grad fremstår som aktive deltagere og klientene som passive tilskuere.
Dette er en rapport fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). SIRUS ble en del av Folkehelseinstituttet 01.01.2016.