Om pris og etterspørsel etter alkohol i Norge
Rapport
|Publisert
Rapporten gir oppdaterte anslag på pris- og inntektselastisiteter for alkohol i Norge.
Last ned
Sammendrag
Rapporten gir oppdaterte anslag på pris- og inntektselastisiteter for alkohol i Norge. Resultatene forteller hvor mye den registrerte detaljistomsetningen av ulike alkoholtyper påvirkes av endringer i realpriser og samlet realkonsum/ realinntekt. Datamaterialet består av månedlige tall for omsetning av og pris på alkohol solgt i butikk og Vinmonopol fra 1996 til 2004.
Hovedresultatene viser priselastisiteter på -0,65 for brennevin, -0,54 for sterkvin og -0,68 for øl klasse D (vanlig pilsnerøl). Priselastisiteten som er beregnet eksempelvis for brennevin, innebærer at ved en 10 prosent økning i prisen faller omsetningen etter brennevin med omtrent 6,5 prosent. Motsatt vil en 10 prosents nedgang i prisen føre til en økning i omsetningen på omtrent 6,5 prosent.
For rødvin og hvitvin er det ikke funnet statistisk signifikante priselastisiteter. Det betyr ikke nødvendigvis at forbruket av svakvin er upåvirket av prisen. I denne perioden har det skjedd en endring i drikkemønsteret i favør av svakvin. Det har gjort det vanskelig å identifisere de rene priseffektene. I tillegg har prisendringene i perioden vært relativt små, og det gjør det enda vanskeligere å identifisere en effekt av pris på omsetningen.
Dette er en rapport fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). SIRUS ble en del av Folkehelseinstituttet 01.01.2016.