National and cross-national surveys of patient experiences: a structured review
Rapport
|Oppdatert
Måling av pasienterfaringer er en viktig komponent i evalueringen av helsetjenestene. Formålet med denne rapporten har vært å identifisere og oppsummere slike nasjonale og tverrnasjonale undersøkelser.
Hovedbudskap
Måling av pasienterfaringer er en viktig komponent i evalueringen av helsetjenestene. Formålet med denne rapporten har vært å identifisere og oppsummere slike nasjonale og tverrnasjonale undersøkelser.
Rapporten gir en strukturert oversikt over spørreundersøkelser gjennomført i tidsrommet fra 1997 til april 2007. Alle pasientgrupper og hele befolkningen ble tatt med i søket etter litteratur.
Oversikten viser at mange land nå har programmer der nasjonale spørreundersøkelser inngår med regelmessige mellomrom.
Forskerne fant i alt 55 spørreundersøkelser som oppfylte kriteriene, 42 av dem var nasjonale og 13 var tverrnasjonale. Flesteparten av spørreundersøkelsene er blitt til som deler av ni nasjonale programmer.
I tillegg har tre institusjoner gjennomført sammenliknende spørreundersøkelser på tvers av land. Det gjelder the Commonwealth Fund, Picker Institute Europe og Verdens helseorganisasjon. Disse undersøkelsene gjelder hele befolkningen og ikke bare utvalgte pasientgrupper.
Rapporten er en viktig informasjonskilde til å forstå situasjonen når det gjelder pågående arbeid for å måle pasienters syn på kvaliteten i helsetjenestene i stor skala. Den gir både oversikt over aktuell organisering, ekspertise og infrastruktur for slikt arbeid, og informasjon om utforming av spørreskjemaer til nytte for framtidig arbeid med nasjonale og tverrnasjonale sammenlikninger av pasientvurdert kvalitet i helsetjenesten.
Oversikten er utført for Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD).