Pasienterfaringer med norske sykehus i 2014. Lokale rapporter og nasjonale resultater
PasOpp rapport
|Publisert
Dette er resultatene fra en en nasjonal brukererfaringsundersøkelse blant voksne døgnpasienter ved somatiske sykehus som Kunnskapssenteret gjennomførte høsten 2014.
Last ned
Sammendrag
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (Kunnskapssenteret) gjennomførte høsten 2014 en nasjonal brukererfaringsundersøkelse blant voksne døgnpasienter ved somatiske sykehus. Oppdragsgiver for undersøkelsen var Helsedirektoratet. Vi trakk tilfeldig 400 pasienter fra hvert av landets 61 sykehus. I alt besvarte 13 187 pasienter spørreskjemaet om pasienterfaringer på papir eller elektronisk. Dette gir en svarprosent på 60, noe som er den høyeste svarprosenten så langt og 14 prosent høyere enn tilsvarende undersøkelse i 2006.
Fortsatt positiv utvikling i pasienterfaringer med sykehus
Pasienter rapporterer stadig bedre erfaringer med norske sykehus. I 2012 rapporterte pasientene signifikant bedre erfaringer på to av indikatorene sammenlignet med 2011. I 2013 hadde dette økt til fire indikatorer, og i 2014 rapporterte pasientene bedre erfaringer på seks indikatorer sammenlignet med 2011. Pasientene rapporterte best erfaringer med pleiepersonellet og legene og hvordan sykehusene ivaretar pårørende, mens sykehusene skåret dårligst på erfaringer med utskrivingsprosessen, samhandling mellom sykehus og fastlege, ventetid og organisering av sykehusets arbeid. Dette er de samme områdene som har vært dårligst ved tidligere undersøkelser, selv om flere av disse fikk en noe bedre vurdering i 2014 enn i 2011.
Det er fortsatt betydelig variasjon i pasienterfaringer mellom sykehusene. Hvert sykehus ble sammenlignet med landssnittet på ni pasienterfaringsindikatorer. Minst forskjell var det på indikatoren som handler om hvordan pårørende blir ivaretatt. Her var forskjellen mellom beste og dårligste sykehus 15 poeng på en skala fra 0 til 100. Størst forskjell var det på indikatoren ventetid med 38 poengs forskjell. De ni pasienterfaringsindikatorene ble også slått sammen til et samlemål, en totalvurdering av sykehusets pasienterfaringer sammenlignet med andre sykehus. Formålet med totalvurderingen av pasienterfaringer er at pasienter og befolkningen skal få presentert resultatene på en enkel og forståelig måte. Samleskåren går fra 1 til 5, der 5 er best. Tre sykehus fikk skåren 1 og tre sykehus fikk skåren 5.
Det var mindre forskjeller mellom helseregionene på de fleste pasienterfaringsindikatorene. På regionnivå fikk Helse Midt-Norge den høyeste skåren på samtlige pasienterfaringsindikatorer og kom signifikant bedre ut enn gjennomsnittet på fire av indikatorene. På indikatorene standard og utskrivning er forskjellene mellom beste region (Helse Midt-Norge) og dårligste (Helse Vest) ikke ubetydelig, med 7 poeng på en skala fra 0 til 100.
Pasientopplevd pasientsikkerhet ble målt ut fra svar på tolv spørsmål om forekomst av ulike negative hendelser. Pasientsikkerhetsindikatoren som består av de disse spørsmålene varierer fra 0-100, der 100 er best. Det nasjonale gjennomsnittet var 86 i 2014 og signifikant bedre i 2014 enn i 2013. Indikatoren oppgis for hvert sykehus og HF, men sammenligner ikke sykehus/HF da den ikke er case-mix justert. Personalets håndtering av feil og unødige problemer når de har oppstått er det enkeltområdet som ifølge pasientene har størst forbedringspotensial. I alt 51 prosent av de som oppga at det var skjedd feil/unødige problemer, rapporterte at personalet ikke i det hele tatt, i liten eller i noen grad tok hånd om feilen på en tilfredsstillende måte.