Hopp til innhold

Få varsel ved oppdateringer av «Gode helseregistre – bedre helse. Handlingsplan 2014–2015»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Gode helseregistre – bedre helse. Handlingsplan 2014–2015

Rapport

Gode helseregistre – bedre helse. Handlingsplan 2014–2015

Publisert Oppdatert

Dette er en handlingsplan for modernisering og samordning av de sentrale helseregistrene og de medisinske kvalitetsregistrene i regi av Nasjonalt helseregisterprosjekt. Planen er utgitt av Folkehelseinstituttet, sekretariatet for Nasjonalt helseregisterprosjekt.

Dette er en handlingsplan for modernisering og samordning av de sentrale helseregistrene og de medisinske kvalitetsregistrene i regi av Nasjonalt helseregisterprosjekt. Planen er utgitt av Folkehelseinstituttet, sekretariatet for Nasjonalt helseregisterprosjekt.


Om rapporten

  • Utgitt: 09.2013
  • Av: Folkehelseinstituttet
  • Forfattere: Dahl C, Hagen E (Folkehelseinstituttet), Trine Magnus T, Stensland E (Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering, Helse Nord RHF).
  • ISBN trykt: 978-82-8082-638-1
  • ISBN elektronisk: 8-82-8082-637-4
Bestill

Last ned:

Hovedbudskap

Handlingsplanen for perioden 2014–2015 viderefører de store satsingene fra perioden 2012–2013. Videre vil arbeidet nå i større grad også dreies mot utvikling av felles brukertjenester og forenkling av arbeidsprosesser, i tråd med det tiårige utviklingsløpet som tidligere er beskrevet, jf. figur 4.

Følgende satsingsområder vil være spesielt prioritert i perioden 2014–2015:

  • Fortsatt satsing på resultater fra medisinske kvalitetsregistre ›  Nye brukertjenester for forskere, publikum og helse- og omsorgstjenestene
  • Forenkling av innrapporteringen til helseregistrene
  • Forenkling og harmonisering av regelverket
  • Legge grunnlag for et nytt helseregister for kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Innhenting av data om legemiddelbruk i institusjoner (blant annet sykehus og sykehjem)
  • Elektronisk innmelding til Dødsårsaksregisteret
  • Registerdata for psykiske lidelser og rus, samt andre områder der det mangler kunnskapsgrunnla