Omtale av Cochrane-oversikt
Undervisning kan fremme forebyggende atferd, besittelse og bruk av sikkerhetstiltak
Forskningsomtale
|Oppdatert
Undervisning i sikkerhetstiltak for å forebygge skader hos barn i hjemmet, kan fremme forebyggende atferd og bruk av sikkerhetstiltak som: trygg badetemperatur, besittelse av røykvarsler, bruk av gnistfanger, planlagt brannrømningsvei, oppbevaring av medisiner og vaskemidler utenfor barns rekkevidde, redusert bruk av gåstol for barn samt barnesikring av trapper og stikkontakter. Dette kommer fram i en Cochrane-oversikt.
Hovedbudskap
Skader i hjemmet og undervisning i sikkerhetstiltak
Skader er en viktig årsak til barnedød i mange land. De fleste av disse skadene skjer i hjemmet. Undervisning om sikkerhetstiltak og bruk av sikkerhetsutstyr er antatt å ha en forebyggende effekt på slike skader.
Slik undervisning kan være utført av sosialarbeidere, helsepersonell, lærere og frivillige. Undervisningen kan bli gitt i grupper eller individuelt, til barn eller foreldre alene, eller til familien samlet.
Hva sier forskningen?
Den systematiske oversikten oppsummerer funn fra studier som har undersøkt effekten av sikkerhetstiltak rettet mot brannskader, forgiftninger, fallskader, skader forårsaket av elektrisk støt, slag og sårskader, kvelning og drukningsulykker hos barn.
Studiene viste at undervisning for forebygging av brannskader hos barn:
- Øker trolig sannsynligheten for bruk av trygg vanntemperatur for barn, besittelse av røykvarsler, planlegging av brannrømningsvei og økt bruk av gnistfanger
- Gir muligens liten eller ingen forskjell på oppbevaring av varm mat og drikke samt oppbevaring av fyrstikker og lightere i nærheten av barn, og på besittelse av brannslukningsapparat. Det er i midlertidig stor usikkerhet knyttet til disse resultatene fordi konfidensintervallet viser både ingen effekt og viktige fordeler eller skade av tiltaket.
Utfall |
(Kontroll) |
(Tiltaket)
|
Kvalitet på dokumentasjonen |
Trygg vanntemperatur |
Trygg vanntemperatur kontrollgruppen var 410 per 1000 |
Trygg vanntemperatur eksperimentgruppen var 495 per 1000 OR 1.41 |
Middels 1,2 |
Besittelse av røykvarsler |
Besittelse av røykvarsler i kontrollgruppen var 793 per 1000 |
Besittelse av røykvarsler i eksperimentgruppen var 874 per 1000 OR 1.81 |
Middels 1,2 |
Bruk av gnistfanger
|
Bruk av gnistfanger i kontrollgruppen var 555 per 1000 |
Bruk av gnistfanger i eksperimentgruppen var 636 per 1000 OR 1.40 |
Middels 3,4 |
Oppbevaring av varm mat og drikke utenfor barns rekkevidde |
Oppbevaring av varm mat og drikke i kontrollgruppen var 793 per 1000 |
Oppbevaring av varm mat og drikke i eksperimentgruppen var 785 per 1000 OR 0.95 |
Lav 5,6,10 |
Oppbevaring av fyrstikker og lightere utenfor barns rekkevidde |
Oppbevaring av fyrstikker og lightere i kontrollgruppen var 563 per 1000 |
Oppbevaring av fyrstikker og lightere i eksperimentgruppen var 570 per 1000 OR 1.03
|
Lav 4,7,10 |
Besittelse av brannslukningsapparat |
Besittelse av brannslukningsapparat i kontrollgruppen var 462 per 1000 |
Besittelse av brannslukningsapparat i eksperimentgruppen var 436 per 1000 OR 0.90
|
Lav 3,6,8 |
Brannrømningsvei |
Ikke rapportert |
Forskjell på brannrømningsvei i favør av eksperimentgruppen var OR 2.01 (1.45 til 2.77) |
Middels 2,9 |
1 Inkluderte også en kontrollert før og etter studie samt to ikke-randomiserte kontrollerte studier |
|||
*Tallene i parentes viser en spennvidde for tiltakets effekt. Det er 95 % sannsynlig at effekten ligger et sted innenfor denne spennvidden. |
Oppsummeringstabell 2. Sikkerhetsundervisning for forebygging av forgiftninger hos barn
Studiene viste at sikkerhetsundervisning for forebygging av forgiftninger hos barn:
- Øker sannsynligheten for oppbevaring av medisiner og vaskemidler i trygg forvaring for barn
- Øker muligens sannsynligheten for å ha klistremerke med nødnummer til giftsentralen tilgjengelig.
- Gjør trolig liten eller ingen forskjell på oppbevaring av planter i trygg forvaring for barn. Det er i midlertidig stor usikkerhet knyttet til dette resultatet fordi konfidensintervallet viser både ingen effekt og viktige fordeler eller skade av tiltaket.
- Effekten på oppbevaring av giftstoffer i trygg forvaring for barn er usikker
Utfall |
(Kontroll) |
(Tiltaket)
|
Kvalitet på dokumentasjonen |
Oppbevaring av medisiner |
Oppbevaring av medisiner i kontrollgruppen var 747 per 1000 |
Oppbevaring av medisiner i eksperimentgruppen var 819 per 1000 OR 1.53 |
Høy 1,2 |
Oppbevaring av vaskemidler |
Oppbevaring av vaskemidler i kontrollgruppen var 568 per 1000 |
Oppbevaring av vaskemidler i eksperimentgruppen var 671 per 1000 OR 1.55 |
Høy 3,4 |
Klistremerke med nødnummer til giftsentralen
|
Klistremerke med nødnummer til giftsentralen i kontrollgruppen var 399 per 1000 |
Klistremerke med nødnummer til giftsentralen i eksperimentgruppen var 709 per 1000 OR 3.30 |
Lav 1,5,6,9 |
Oppbevaring av giftmidler |
Oppbevaring av giftmidler i kontrollgruppen var 362 per 1000 |
Oppbevaring av giftmidler i eksperimentgruppen var 244 per 1000 OR 0.57 |
Svært lav 5,7,8 |
Oppbevaring av planter utenfor rekkevidde |
Oppbevaring av planter i kontrollgruppen var 797 per 1000 |
Oppbevaring av planter i eksperimentgruppen 823 per 1000 OR 1.18 |
Middels 8 |
1 Inkluderte også en kontrollert før og etter studie og en ikke-randomisert kontrollert studie |
|||
*Tallene i parentes viser en spennvidde for tiltakets effekt. Det er 95 % sannsynlig at effekten ligger et sted innenfor denne spennvidden. |
Oppsummeringstabell 3. Sikkerhetsundervisning for forebygging av fallskader hos barn
Studiene viste at sikkerhetsundervisning for forebygging av fallskader hos barn:
- Øker trolig sannsynligheten for bruk av trappesikring
- Øker trolig sannsynligheten for at færre besitter og bruker gåstoler for barn
- Utgjør trolig liten eller ingen forskjell for at noen flere har installert barnesikring på vinduer eller for at noen flere tar i bruk antisklimatter i badet. Det er stor usikkerhet knyttet til disse resultatene fordi konfidensintervallet inkluderte både ingen effekt og viktige fordeler og skade.
- Utgjør trolig liten eller ingen forskjell på antall som ikke forlater barnet sitt alene på en høy flate. Det er stor usikkerhet knyttet til dette resultatet fordi konfidensintervallet inkluderte både ingen effekt og viktige fordeler og skade.
Utfall |
(Kontroll) |
(Tiltaket)
|
Kvalitet på dokumentasjonen |
Trappesikring |
Trappesikring i kontrollgruppen var 554 per 1000 |
Trappesikring i eksperimentgruppen var 667 per 1000 OR 1.61 |
Middels 1,2,3 |
Besittelse og bruk av gåstol for barn |
Besittelse og bruk av gåstol for barn i kontrollgruppen var 390 per 1000 |
Besittelse og bruk av gåstol for barn i eksperimentgruppen var 501 per 1000 OR 1.57 |
Middels 1,3,4 |
Barnesikring av vinduer |
Barnesikring av vinduer i kontrollgruppen var 734 per 1000 |
Barnesikring av vinduer i eksperimentgruppen var 763 per 1000 OR 1.17 |
Middels 5,6,7 |
Antisklimatter |
Antisklimatter i kontrollgruppen var 512 per 1000 |
Antisklimatter i eksperimentgruppen var 535 per 1000 OR 1.10 |
Middels 8,9,10 |
Ikke forlate barnet alene på en høy flate |
Antall som ikke forlot barnet på høy flate i kontrollgruppen var 438 per 1000 |
Antall som ikke forlot barnet på høy flate i eksperimentgruppen var 396 per 1000 OR 0.84 |
Middels 5,10 |
1 Inkluderte også to ikke-randomiserte studier |
|||
*Tallene i parentes viser en spennvidde for tiltakets effekt. Det er 95 % sannsynlig at effekten ligger et sted innenfor denne spennvidden. |
Oppsummeringstabell 4. Sikkerhetsundervisning for forebygging av elektrisk støt hos barn
Studiene viste at sikkerhetsundervisning for forebygging av elektrisk støt hos barn:
- Øker trolig sannsynligheten for at flere tar i bruk barnesikring av stikkontakter
Utfall |
(Kontroll) |
(Tiltaket)
|
Kvalitet på dokumentasjonen |
Sikring av stikkkontakter |
Sikring av stikkontakter i kontrollgruppen var 488 per 1000 |
Sikring av stikkontakter i kontrollgruppen var 719 per 1000 OR 2.69 |
Middels 1,2,3 |
1 Inkluderte også to ikke-randomiserte studier |
|||
*Tallene i parentes viser en spennvidde for tiltakets effekt. Det er 95 % sannsynlig at effekten ligger et sted innenfor denne spennvidden. |
Oppsummeringstabell 5. Sikkerhetsundervisning for forebygging av sår og slagskader hos barn
Studiene viste at sikkerhetsundervisning for forebygging av sår og slagskader hos barn:
- Øker muligens sannsynligheten for at flere oppbevarer skarpe gjenstander utenfor barns rekkevidde. Det er stor usikkerhet knyttet til dette resultatet fordi konfidensintervallet inkluderte både ingen effekt og viktige fordeler og skade.
Utfall |
(Kontroll) |
(Tiltaket)
|
Kvalitet på dokumentasjonen |
Oppbevaring av skarpe gjenstander utenfor rekkevidde |
Oppbevaring av skarpe gjenstander utenfor rekkevidde i kontrollgruppen var 475 per 1000 |
Oppbevaring av skarpe gjenstander utenfor rekkevidde i eksperimentgruppen var 582 per 1000 OR 1.54 |
Lav 1,2,3,4 |
1 Inkluderte også en ikke-randomisert studie |
|||
*Tallene i parentes viser en spennvidde for tiltakets effekt. Det er 95 % sannsynlig at effekten ligger et sted innenfor denne spennvidden. |
Oppsummeringstabell 6. Sikkerhetsundervisning for forebygging av kvelningsulykker hos barn
Studiene viste at sikkerhetsundervisning for forebygging av kvelningsulykker hos barn:
- Utgjør muligens liten eller ingen forskjell på oppbevaring av små gjenstander utenfor barns rekkevidde. Det er stor usikkerhet knyttet til dette resultatet fordi konfidensintervallet inkluderer både ingen effekt samt viktige fordeler og skade av tiltaket.
Utfall |
(Kontroll) |
(Tiltaket)
|
Kvalitet på dokumentasjonen |
Oppbevaring av små gjenstander utenfor rekkevidde |
Oppbevaring av små gjenstander utenfor rekkevidde i kontrollgruppen var 385 per 1000 |
Oppbevaring av små gjenstander utenfor rekkevidde i eksperimentgruppen var 331 per 1000 (184 til 526) OR 0.79 |
Lav 1,2,3 |
1 To studier med uklar risiko for systematiske skjevheter |
|||
*Tallene i parentes viser en spennvidde for tiltakets effekt. Det er 95 % sannsynlig at effekten ligger et sted innenfor denne spennvidden. |
Oppsummeringstabell 7. Sikkerhetsundervisning for forebygging av drukning hos barn
Studiene viste at sikkerhetsundervisning for forebygging av drukning hos barn:
- Gir trolig noen flere som ikke forlater barnet alene i badekaret. Det er stor usikkerhet knyttet til dette resultatet fordi konfidensintervallet inkluderer både ingen effekt samt viktige fordeler og skade av tiltaket.
Utfall |
(Kontroll) |
(Tiltaket)
|
Kvalitet på dokumentasjonen |
Forlate barnet alene i badekaret |
Ikke forlating av barnet alene i badekaret i kontrollgruppen var 879 per 1000 |
Ikke forlating av barnet alene i badekaret i eksperimentgruppen var 898 per 1000 OR 1.21 |
⊕⊕⊕⊝ Middels 1,2,3 |
1 Inkluderte også to ikke-randomiserte studier |
|||
*Tallene i parentes viser en spennvidde for tiltakets effekt. Det er 95 % sannsynlig at effekten ligger et sted innenfor denne spennvidden. |
Begrensninger ved dokumentasjonen
Når vi vurderer kvaliteten på dokumentasjonen fra en systematisk oversikt, ser vi blant annet på følgende forhold:
- Hvilken type studier som er tatt med i oversikten
- Hvordan studiene er planlagt og gjennomført
- Hvorvidt resultatene fra de enkelte studiene peker i samme retning
- Om deltakerne, tiltaket som prøves ut og de utfall som måles i studiene er i overensstemmelse med spørsmålet oversikten skal besvare
- Om studiene har tilstrekkelig med data
- Om det er mulighet for at det kan foreligge publikasjonsskjevhet
Vi vurderer kvaliteten på dokumentasjonen for hvert utfall. Dokumentasjonen kan være av høy, middels, lav eller svært lav kvalitet. Jo høyere kvalitet, jo sikrere kan vi være på at effekten av et tiltak er presist anslått. Forskere i Kunnskapssenteret har vurdert dokumentasjonen fra denne systematiske oversikten til å være av høy til lav kvalitet. Les mer om vurderingene vi har gjort i vedlegg 1-7.
Mer om den systematiske oversikten
Forskere i Cochrane-samarbeidet gjorde systematiske søk i aktuelle forskningsdatabaser, og fant 98 studier som de inkluderte i oversikten. Studiene var utført i USA, Storbritannia, Australia, Frankrike, New Zealand, Sverige, Danmark, Canada, Singapore, Norge, Hellas, Hong Kong, Israel, Italia, Kina, Mexico og Sør-Afrika.
Les hele oversikten i Cochrane Library: