Helsepersonell som har vært involvert i uønskede hendelser
Rapport
|Oppdatert
Vi har vi gjort et systematisk søk etter forskningslitteratur som har undersøkt hvordan det oppleves for helsepersonell å være involvert i en uønsket hendelse.
Hovedbudskap
Helsepersonell som har vært involvert i en uønsket pasienthendelse kan få store følelsesmessige problemer og trenger støtte og oppfølging for å takle det som har skjedd. Vi har vi gjort et systematisk søk etter forskningslitteratur som har undersøkt hvordan det oppleves for helsepersonell å være involvert i en uønsket hendelse, hvilken støtte de har behov for i etterkant og hvilken effekt slike støttetiltak kan ha. Formålet med notatet er å gi en oversikt over forskningen.
- Vi inkluderte to systematiske oversikter fra 2008 og 2010. Oversiktene fant at vanlige reaksjoner hos helsepersonell som har vært involvert i en uønsket hendelse kan være skam- og skyldfølelse, angst, sjokk, ydmykelse og depresjon.Viktige faktorer for bearbeidelse av hendelsen kan være samtaler med kollegaer, en organisasjonskultur med fokus på læring, og åpen kommunikasjon med pasienten. Oversiktene fant lite dokumentasjon for effekten av støttetiltak som er ment å støtte helsepersonell i etterkant av uønskede hendelser.
- Vi inkluderte 20 enkeltstudier publisert f.o.m. 2009. Innholdet i studiene ble ikke oppsummert.
- Vi inkluderte 12 systematiske oversikter om effekten av debriefing av helsepersonell. Innholdet i oversiktene ble ikke oppsummert.
I dette notatet har vi avgrenset oss til publisert internasjonal forskningslitteratur og overføringsverdien fra utenlandske studier kan være begrenset. For å finne ut av hvilke støtte- og oppfølgingstiltak som har mest nytte i Norge, er det viktig å trekke på erfaringer fra norsk eller nordisk helsetjeneste.