Systematisk litteratursøk med sortering
Kartlegging av måleinstrument til måling av brukererfaringer med samhandling
Rapport
|Oppdatert
Formålet med litteraturgjennomgangen har vært å finne relevante og validerte måleinstrument som måler brukeres erfaringer med samhandling mellom ulike deler og nivåer av helsetjenesten.
Hovedbudskap
Brukernes erfaringer og tilfredshet er en viktig del av kvaliteten på helsetjenesten. Formålet med litteraturgjennomgangen har vært å finne relevante og validerte måleinstrument som måler brukeres erfaringer med samhandling mellom ulike deler og nivåer av helsetjenesten. Søkestrategien ble satt sammen av søkeord relatert til pasient-/ brukererfaringer og tilfredshet, koordinering og samhandling mellom helsetjenester, bruk av spørreskjema som metode, og reliabilitet og validitet.
Vi søkte i databasene Medline, Embase og PsycInfo. Det ble også gjort et søk i Cochrane EPOC, men dette ga ingen relevante treff utover de referansene vi allerede hadde funnet. Vi inkluderte også relevante artikler funnet i referanselister fra artikler funnet i det første søket, og artikler vi kom over underveis i arbeidet.
Litteratursøket identifiserte mange validerte måleinstrument utviklet i ulike deler av verden. I alt 15 validerte måleinstrument ble inkludert, i tillegg til én systematisk litteraturgjennomgang av relevante måleinstrument og relevante artikler om temaet samhandling mellom helsetjenester.
Vi har ikke vurdert kvaliteten på det enkelte måleinstrument, kun gjengitt forfatterens egne vurderinger. Vår kartlegging viser at det er grunnlag for å utvikle en metode for å måle brukererfaringer med samhandling mellom helsetjenester i Norge.