Systematisk oversikt
Effekter av fysisk trening hos barn og unge med habiliteringsbehov
Systematisk oversikt
|Oppdatert
I denne rapporten søker vi å besvare om fysisk trening også kan bidra til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov.
Hovedbudskap
Bakgrunn
I barne- og ungdomsårene legges grunnlaget for et fysisk aktivt liv og god helse. Funksjonsnedsettelse kan redusere barn og unges deltakelse i daglige aktiviteter og på viktige samfunnsarenaer. Fysisk trening har åpenbare positive effekter på helse og funksjon. I denne rapporten søker vi å besvare om fysisk trening også kan bidra til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. Med ”aktivitet” forstår vi hvordan barnet utfører oppgaver og handlinger mens ”deltakelse” er barnets engasjement i ulike livssituasjoner.
Vi inkluderte åtte systematiske oversikter om effekt av fysisk trening på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. De inkluderte systematiske oversiktene rapporterer i liten grad deltakelse som utfallsmål.
Hovedfunn
- Det er usikkert om kondisjonstrening har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese eller leukemi.
- Det er usikkert om styrketrening, repeterende treningsøvelser eller terapiridning har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese.
- Det er usikkert om trening på tredemølle har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese, barn med Downs syndrom eller barn og unge som har gjennomgått hemisfærektomi.
- Det er usikkert om vannaktiviteter har effekt på deltakelse hos barn og unge med cerebral parese.
Dokumentasjonen var av lav eller svært lav kvalitet. Det betyr ikke at fysisk trening ikke har effekt på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov, men at det er usikkert om resultatene er til å stole på.
Sammendrag
Bakgrunn
Barn og unge med behov for tverrfaglige habiliteringstjenester skal ved hjelp av blant annet habilitering kunne oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne. Innen barnehabilitering skal barnets behov og forutsetninger stå i sentrum. Det er bred enighet om at fysisk trening har helsebringende effekter. For den voksne befolkningen finnes relativt mange forskningsstudier som ser på sammenhengen mellom fysisk trening og helse. Tilsvarende forskning på barn og unge, og spesielt på de med nedsatt funksjonsevne, er derimot mindre dokumentert. Hensikten med denne oversikten over oversikter er å oppsummere effekter av fysisk trening på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. Med ”aktivitet” forstår vi hvordan barnet utfører oppgaver og handlinger. ”Deltakelse” er barnets engasjement i ulike livssituasjoner.
Metode
Vi har laget en oversikt over oversikter på effekter av fysisk trening hos barn og unge med habiliteringsbehov. En oversikt over oversikter fanger opp det som allerede er systematisk oppsumert. Dokumentasjonen er basert på systematiske oversikter av høy metodisk kvalitet funnet ved søk i følgende databaser: Amed, CINAHL, Cochrane Database of Systematic Reviews, Database of Abstracts of Reviews of Effects (DARE), EMBASE, Health Technology Assessments Database (HTA), ISI Web of Knowledge (Science/Social Science Citation Index), MEDLINE, OT Seeker, PEDro, PsycINFO, REHABDATA og SveMed i mai 2011. Kun systematiske oversikter som inkluderer prospektive kontrollerte forsøk er inkludert. Den metodiske kvaliteten for hver av de inkluderte oversiktene, samt kvaliteten på dokumentasjonen (GRADE), ble vurdert av to personer uavhengig av hverandre.
Resultat
Vi identifiserte åtte systematiske oversikter som oppsummerer 24 primærstudier med til sammen 643 barn og unge med habiliteringsbehov. De inkluderte systematiske oversiktene evaluerer og oppsummerer effekter av:
- kondisjonstrening alene eller i kombinasjon med styrketrening (to oversikter)
- styrketrening (tre oversikter)
- trening på tredemølle med kroppsavlastning (to oversikter)
- repeterende treningsøvelser (én oversikt)
- terapiridning (én oversikt)
- vannaktiviteter (én oversikt)
Kondisjonstrening alene eller i kombinasjon med styrketrening
Fra to oversikter, som rapporterer fra fem relevante primærstudier med til sammen 173 barn og unge med cerebral parese eller leukemi, kommer det frem at det finnes lite forskning på emnet. De oppsummerte resultatene viser ingen forskjell i utfall knyttet til ”aktivitet” mellom barn og unge i tiltaks- eller kontrollgruppen. Vi vurderte kvaliteten på dokumentasjonen til å være lav og svært lav og vi kan dermed ikke trekke sikre konklusjoner om denne formen for treningsbehandling fører til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov.
Styrketrening
I tre oversikter rapporteres det fra seks relevante primærstudier med til sammen 156 barn og unge med cerebral parese. De oppsummerte resultatene viser ingen forskjell i utfall knyttet til ”aktivitet” mellom barn og unge i tiltaks- eller kontrollgruppen. Vi vurderte kvaliteten på dokumentasjonen til å være lav og svært lav og vi kan dermed ikke trekke sikre konklusjoner om styrketrening bidrar til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov.
Trening på tredemølle med kroppsavlastning
I to oversikter oppsummeres tiltak som baserer seg på trening på tredemølle. De to oversiktene rapporterer fra i alt åtte relevante primærstudier og omhandler barn med cerebral parese (n=133), Downs syndrom (n=60) og barn og unge som har gjennomgått ”hemisfærektomi” (n=14). De oppsummerte resultatene viser ingen forskjell i utfall knyttet til ”aktivitet” mellom barn med cerebral parese i tiltaks- eller kontrollgruppen. Det rapporteres ulike effektestimater for barn med Downs syndrom, men da kvaliteten på dokumentasjonen er vurdert til å være svært lav kan vi ikke trekke sikre konklusjoner om effekt av tiltaket for barn og unge med habiliteringsbehov.
Repeterende treningsøvelser
I en oversikt oppsummeres tre relevante primærstudier som evaluerer effekt av repeterende treningsøvelser for til sammen 88 barn og unge med cerebral parese. I to av de tre relevante primærstudiene gir repeterende treningsøvelser en statistisk signifikant forbedring i utfallsmålet ”GMFM D og E samlet”, men effektestimatene er ikke oppgitt og vi vurderte kvaliteten på dokumentasjonen til å være svært lav. Vi kan dermed ikke trekke sikre konklusjoner om tiltaket bidrar til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov.
Terapiridning
I en oversikt oppsummeres én relevant primærstudie med 19 barn med cerebral parese, og det rapporteres at terapiridning ikke resulterer i statistisk signifikante endringer i aktivitets- eller deltakelsesutfall sammenlignet med kontrollgruppen. Kvaliteten på dokumentasjonen er vurdert til å være svært lav.
Vannaktiviteter
I en oversikt oppsummeres én relevant primærstudie som evaluerer effekter av et tilpasset vannaktivitetsprogram for til sammen 20 barn og unge med cerebral parese. Det ble ikke observert forskjeller i ”selvstendig funksjon” mellom deltakere i det tilpassede programmet og barn som deltok i et vanlig vannaktivitetsprogram. Ingen effektestimater er oppgitt, og kvaliteten på dokumentasjonen er vurdert til å være svært lav.
Diskusjon
Hensikten med denne rapporten har vært å lage en overordnet oversikt over oppsummert forskning som kan gi svar på om ulike former for fysisk trening kan bidra til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. Mange ulike diagnosegrupper er omfattet av dette spørsmålet. Fysiske treningstiltak er også bredt definert og kan omfatte alt fra egentrening til trening som inkluderer lek og sosial interaksjon. Med utgangspunkt i at bestillingen var bredt definert, valgte vi å basere vår rapport på et søk etter og en oppsummering av systematiske oversikter. Metoden egner seg godt for å gi en overordnet oversikt over oppsummert forskning for store fagområder, men det at vi bare søker etter systematiske oversikter betyr samtidig at viktige emner ikke blir belyst dersom vi ikke identifiserer gode systematiske oversikter.
Vårt søk etter systematiske oversikter førte ikke til identifikasjon av oversikter som beskriver effekt av fysisk trening i sosiale rammer, som kanskje er mer typiske for norske forhold. Videre besvarer de inkluderte oversiktene i liten grad spørsmålet om fysisk trening, og da spesielt i sosiale rammer, kan bidra til økt deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. Manglende resultater kan bety at det finnes lite forskning som besvarer disse problemstillingene, men for å kunne konkludere sikkert er det nødvendig å gjøre et omfattende søk for å undersøke om det finnes relevante primærstudier. Vi utelukker ikke at det finnes nye primærstudier som ikke er fanget opp som kan påvirke eller forandre resultatene
Konklusjon
Det er usikkert om fysisk trening har effekt på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. De inkluderte systematiske oversiktene rapporterer i liten grad deltakelse som utfallsmål. Vi identifiserte ikke systematiske oversikter som gir gode svar på om fysisk trening i form av lek og sosiale aktiviteter kan bidra til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov.