Survey and discussion of existing mini-HTA systems internationally
Metodevurdering
|Oppdatert
Formålet med dette arbeidet har vært å kartlegge hvordan bruken av mini-HTA er satt i system i helsetjenesten i andre land. Vi har identifisert totalt åtte systemer fra Australia, Canada, Danmark, Spania, Sverige og USA.
Hovedbudskap
Mini-HTA er et verktøy som er utviklet for å støtte kunnskapsbaserte beslutninger ved innføring av nye metoder i sykehus eller i en helseregion. Mini-HTA består av et skjema eller en sjekkliste med en rekke spørsmål som belyser blant annet effekt, sikkerhet, kostnader og organisatoriske konsekvenser knyttet til metoden som man ønsker å ta i bruk eller fase ut.
Formålet med dette arbeidet har vært å kartlegge hvordan bruken av mini-HTA er satt i system i helsetjenesten i andre land. Vi har identifisert totalt åtte systemer fra Australia, Canada, Danmark, Spania, Sverige og USA.
Sammenligningen av de åtte systemene viser at det er viktig å vurdere følgende elementer ved innføring av et system for mini-HTA:
- Forankring av systemet i ledelsen
- Bør bruken av mini-HTA være obligatorisk?
- Hvem skal utarbeide mini-HTA (kliniker eller lokal HTA-enhet)?
- Hvilke støttefunksjoner er det nødvendig å etablere?
- I hvilke tilfeller er det aktuelt å utarbeide mini-HTA?
- Hvordan tas beslutninger om innføring?
- System for monitorering av nye metoder
- Hvor bredt og åpent skal mini-HTA-er og beslutninger gjøres tilgjengelig?
Erfaringer og diskusjon som fremkommer i denne rapporten er brukt som grunnlag for et pilotprosjekt for å bruke mini-HTA i Helse Vest RHF.
Sammendrag
BAKGRUNN
Mange land har etablert regionale eller nasjonale sentre for arbeid med metodevurderinger i helsetjenesten, som Kunnskapssenteret i Norge. Disse sentrene, internasjonalt også kalt HTA-sentre, støtter beslutninger på overordnet nivå i helsetjenesten. Flere land/regioner har etter hvert også sett behov for å utvikle systemer som støtter beslutninger som tas lokalt i sykehusene.
I Norge arbeides det med en nasjonal plan for håndtering av ny teknologi i helsetjenesten. Det er i dag ulik praksis mellom spesialisthelsetjenesten og øvrig helsetjeneste, mellom de regionale helseforetakene og mellom de lokale helseforetakene. Som en oppfølging av Nasjonal helseplan for 2007–10 er de regionale helseforetakene bedt om å gjennomgå beslutningsprosesser rundt investeringer i kostbart utstyr og kostbare medikamenter, med sikte på å etablere felles rutiner.
MANDAT
I august 2008 fikk Kunnskapssenteret i oppdrag fra Helse Vest RHF å bidra til å utvikle et system for mini-HTA, et verktøy som er utviklet for å støtte kunnskapsbaserte prosesser når det skal vurderes om nye metoder skal innføres eller eksisterende metoder skal utfases i et sykehus eller en helseregion.
Mini-HTA består av et skjema eller en sjekkliste med en rekke spørsmål som belyser blant annet effekt, sikkerhet, kostnader og organisatoriske konsekvenser knyttet til metoden som man ønsker å ta i bruk. Mini-HTA bygger på samme metodikk som HTA (Health Technology Assessment), på norsk kalt metodevurdering, og på tankegangen bak kunnskapsbasert praksis.
METODE
Formålet med dette arbeidet har vært å kartlegge ulike mini-HTA-systemer. Vi tok utgangspunkt i det danske notatet ” Anvendelser af og erfaringer med mini- og hurtig-MTV som beslutningsgrundlag i udenlandske sygehusvæsener” og i rapporten ”Hospital Based Health Technology Assessment World-Wide Survey” utarbeidet av Health Technology Assessment International Society (HTAi).
For å identifisere ytterligere mini-HTA-systemer og supplere informasjonen om systemer som allerede var kjente for oss, utførte vi i februar 2009 litteratursøk etter relevant litteratur. Vi besøkte hjemmesider til organisasjoner som vi enten visste har et eksisterende system for mini-HTA eller antok har et slikt system. For å få supplerende opplysninger om de identifiserte systemene tok vi kontakt med enkelte personer i relevante organisasjoner.
For å bli inkludert i denne rapporten måtte et system for mini-HTA oppfylle følgen-de kriterier:
• Systemet må være basert på et verktøy (et skjema eller en sjekkliste) som bygger på HTA-metodikken
• Verktøyet må brukes lokalt eller regionalt
• Systemet må være i bruk i dag
RESULTATER
Vi identifiserte totalt åtte mini-HTA-systemer i seks land:
• New South Wales Health, Australia
• Southern Health, Australia
• Alberta Health Services-Calgary, Canada
• Mini-MTV, Danmark
• La Agencia de Evaluación de Technologías Sanitarias de Andalucía (AET-SA), Spania
• Landstinget i Östergötland, Sverige
• Västra Götaland, Sverige
• Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ), USA
Følgende elementer forekommer i flere av mini-HTA skjemaene:
• Beskrivelse av selve metoden og informasjon om hvorvidt den skal erstatte en annen metode
• Beskrivelse av pasientpopulasjonen, effekt og sikkerhet av metoden
• Kostnadseffektivitet
• Behov for kompetanseheving
• Organisatoriske konsekvenser
• Etiske konsekvenser
KONKLUSJON
De fleste systemene er relativt nye og erfaringene er foreløpig lite evaluert. De fleste landene som har etablert systemene ser likevel ut til å satse videre, og den videre evalueringen av disse systemene vil være nødvendig og nyttig å følge med på.
En hovedutfordring ved innføring av et mini-HTA-system vil være at det vil kreve allokering av ressurser i form av klinikernes tid og etablering av støttefunksjoner. Fordelen er at beslutningene blir mer strukturerte og kunnskapsbaserte. Verktøyet er fleksibelt og kan tilpasses lokale forhold og beslutningsprosesser. Mini-HTA kan brukes både når man vurderer å innføre nye metoder og når man vurderer å fase ut eksisterende metoder.
Sammenligningen av de åtte identifiserte mini-HTA-systemene viser at det er viktig å vurdere følgende elementer når man skal utvikle et system for mini-HTA:
• Forankring av systemet i ledelsen
• Bør bruken av mini-HTA være obligatorisk?
• Hvem skal utarbeide mini-HTA (kliniker eller lokal HTA-enhet)?
• Hvilke støttefunksjoner er det nødvendig å etablere?
• I hvilke tilfeller er det aktuelt å utarbeide mini-HTA?
• Hvordan tas beslutninger om innføring?
• System for monitorering av nye metoder
• Hvor bredt og åpent skal mini-HTA-er og beslutninger gjøres tilgjengelig?
Erfaringer og diskusjon som fremkommer i denne rapporten er brukt som grunnlag for et pilotprosjekt for å bruke mini-HTA i Helse Vest RHF. I samarbeid med Kunnskapssenteret har Helse Vest RHF utviklet en norsk versjon av mini-HTA-verktøy og et system for å bruke det. Både verktøyet og systemet pilottestes vinterhalvåret 2009–2010.