Tilgang til data fra Fylkeshelseundersøkelsene (FHUS)
Artikkel
|Oppdatert
Fylkeshelseundersøkelsene gjennomføres som et samarbeid mellom Folkehelseinstituttet og det enkelte fylke. Folkehelseinstituttet forvalter dataene som er samlet inn gjennom spørreskjema i fylkeshelseundersøkelsene. Det kan søkes om tilgang til data.
Hvilke data samles inn
Dataene handler om helse, trivsel og andre forhold som har betydning for folkehelsa. Spørreskjemaet tar utgangspunkt i folkehelseloven som sier at følgende skal inngå i oversiktsarbeidet i kommunene, men alle disse temaene inngår ikke nødvendigvis i samme undersøkelse:
- Oppvekst- og levekårsforhold: blant annet økonomiske vilkår og forhold som gjelder bosted, arbeid og utdanning, sosial støtte
- Fysisk, biologisk, kjemisk og sosialt miljø: blant annet nærmiljø og støyplager
- Skader og ulykker
- Helserelatert atferd: fysisk aktivitet, ernæring, bruk av tobakk og rusmidler
- Helsetilstand: helse, tannhelse, sykdom og psykiske plager
Slik søker du om data
Alle søknader om tilgjengeliggjøring av data skal sendes via søknadskjema på helsedata.no. Ved spørsmål om søknadsskjema eller behov for veiledning ved søknad, ta kontakt med Helsedataservice (helsedata.no).
De som ikke har norsk elektronisk ID, må søke på engelsk skjema på fhi.no: Access to data
Til søknader om data fra FHUS må det legges ved en oversikt over ønskede variabler. Dette gjøres ved å velge ut de variablene som vurderes å være nødvendige for prosjektet i bestillingssedlene som du finner her:
Variablene er fargekodet etter vurderinger for tilgjengeliggjøring som gjøres i forbindelse med søknadsbehandlingen. Se arket «Fargekoder» som ligger ved hver enkelt variabelliste for mer informasjon om fargekodenes betydning. I tillegg til denne generelle klassifiseringen, vil tilgjengeliggjøringen av variabler og grupper bli helhetlig vurdert og tilpasset ut fra formål og den totale datamengden, f.eks. om det søkes om data for ett eller flere fylker.
Du finner generell informasjon om søknadsprosessen, forutsetninger for tilgjengeliggjøring og andre opplysninger du trenger for å få tilgang til data fra Folkehelseinstituttet i artikkelen Slik søker du om tilgang til data.
Personvern
Helseopplysninger fra FHUS kan kun tilgjengeliggjøres dersom det finnes rettslig grunnlag for bruk av opplysningene (helsedata.no). Søkere som ønsker å låne data fra FHUS, må dokumentere at de har rettslig grunnlag for behandlingen. FHUS har hjemmel i forskrift om oversikt over folkehelsen (lovdata.no).
Dataansvarlig institusjon for prosjekter som låner opplysninger fra FHUS, er ansvarlig for å sikre at all behandling av personopplysninger i prosjektet følger kravene i ny personopplysningslov og GDPR. Dette inkluderer å vurdere om det er krav om å gjennomføre personvernkonsekvensvurdering (DPIA) før behandling av personopplysninger starter.
Svarfrister for utlevering
FHUS har en frist på 30 virkedager for å tilgjengeliggjøre ikke-sammenstilte data, og 60 virkedager for sammenstilte data.
Fristen beregnes fra det tidspunkt komplett søknad foreligger og saksbehandler har mottatt alt som er nødvendig for å gjennomføre tilgjengeliggjøringen, for eksempel koblingsnøkler.
Fakturering
Folkehelseinstituttet tar betalt for medgått arbeidstid i forbindelse med søknadsbehandling, tilrettelegging og utlevering av opplysninger fra FHUS.
Klageadgang
I henhold til forvaltningsloven kapittel IV kan avgjørelser om tilgjengeliggjøring av data påklages. En eventuell klage sendes til Folkehelseinstituttet. Hvis instituttet ikke omgjør vedtaket, sendes klagen videre til Helse- og omsorgsdepartementet for endelig avgjørelse.
Kildeangivelse ved publisering
Alle publikasjoner og presentasjoner som bruker data fra FHUS, skal oppgi de aktuelle fylkeshelseundersøkelsene som kilde.
Kontakt
Ved spørsmål, ta kontakt på e-post: FHUSdata@fhi.no