Kapittel 9. Tilsyn
Oppdatert
Dette innholdet er arkivert og blir ikke oppdatert.
Det kan være aktuelt å følge opp tiltak med intensivert tilsyn.
Formål
Det kan være aktuelt å følge opp tiltak med intensivert tilsyn.
Ansvar
Kommunen har ansvar for å føre tilsyn med etterlevelsen av tiltakene etter smittevernloven § 7-1 og med virksomheters generelle smittevernforhold etter folkehelseloven kapittel 3, jf. forskrift om miljørettet helsevern §§ 7 og 10. Ansvaret er i mange kommuner delegert til kommunelegen.
Arbeidet
Områdene for tilsyn bør prioriteres etter risiko, altså der det er større sannsynlighet for avvik og der konsekvensene av avvik er store. Tilsynet kan gjennomføres på vanlig måte. Noen kommuner har en egen (interkommunal) enhet for miljørettet helsevern. Det anbefales at kommunelegen samarbeider nært med denne enheten i tilsynet som gjelder covid-19.
Kravene til virksomhetene framgår av forskrifter med hjemmel i folkehelseloven og smittevernloven. Lokale vedtak kan ha forsterkede krav, jf. kapittel 5.
Dersom rådgivning til virksomheter eller arrangører ikke har ført fram, kan kommunelegen etter et tilsyn varsle et pålegg om retting og så eventuelt følge opp med pålegg om retting med en frist og eventuelt etterfølgende tvangsmulkt. Stansing av virksomheter eller arrangementer kan være aktuelt i graverende tilfeller.
Tilsyn som omtalt her kan også skje før det har oppstått et utbrudd i kommunen. I tilsyn med serveringssteder kan man samarbeide med Mattilsynet og kommunens skjenkekontroll om felles tilsyn. Arbeidstilsynet har fått i oppdrag å prioritere kontroll med arbeidsgivernes ivaretakelse av smittevern.
Helsedirektoratet har to relevante veiledere om tilsyn:
- Veileder for kommunenes tilsyn med miljørettet helsevern, mai 2016 [lenke]
- Veileder for kommunens tilsyn med smittevernregler, mars 2021 [lenke]
Statsforvalteren fører på sin side tilsyn med kommunens arbeid med smittevern og miljørettet helsevern.