Om melding via elektronisk pasientjournal
Publisert
Det er foretrukket at vaksinasjonsmeldinger sendes elektronisk til SYSVAK direkte fra journalsystem/fagsystem for å sikre personvern, datakvalitet og journalføring. For flere vaksiner er det også lovpålagt krav om elektronisk rapportering.
De fleste helseenhetene registrerer og sender vaksinasjonsmeldinger direkte fra sine journalsystemer via Norsk helsenett til Folkehelseinstituttet – i henhold til nasjonal standard for meldingsutveksling i helsesektoren.
De fleste leverandører som leverer journalsystem til helsetjenester som vaksinerer har også tilrettelagt for direkte elektronisk kommunikasjon med SYSVAK.
Ta kontakt med leverandøren av journalsystemet/fagsystemet for din arbeidsplass dersom du er usikker på hvilke løsninger de har tilrettelagt for.
Få SYSVAK-kodeverket inn i journalsystemet
De elektroniske journalsystemene som i dag kommuniserer med SYSVAK, har mulighet for å hente oppdaterte kodeverk direkte fra SYSVAK. Slike oppdateringer må initieres av brukeren. Kontakt din EPJ-leverandør hvis du ikke vet hvordan du skal hente SYSVAK kodeverkene ved bruk av ditt system.
FinnKode (tidligere Volven) er en nasjonal database som skal gi oversikt over, og tilgang til helsetjenestens felles metadatagrunnlag, herunder kodeverk, klassifikasjoner, termer, begrepsdefinisjoner, datadefinisjoner med mer.
Søk til SYSVAK via journalsystemet
Søk til SYSVAK for import av vaksineopplysninger er relevant når du for eksempel får nye pasienter, dersom du skal vurdere vaksinasjonsbehov eller vaksinasjonsstatus, ved etterregistrering og/eller ved produksjon av vaksinasjonskort fra journalsystem.
NB. Det er ikke mulig å gjøre søk på personer uten 11-sifret fødsels- eller d-nummer.
Slette eller korrigere feil og mangler
Dersom du oppdager feilrapportering må du korrigere direkte i journalsystemet.
Viktig informasjon om funksjonalitet
For at Folkehelseinstituttets (FHIs) meldingsmottak skal gjenkjenne avsender når vaksinasjonsmeldingene mottas, må oppsettet i fagsystem/journalsystemet gjenspeile riktig avsendertjeneste.
Om HER-ID og edi-adresse
Alle som kommuniserer elektronisk med SYSVAK har en egen unik HER-ID utstedt av Norsk helsenett (NHN) med tilknyttede sertifikater og edi-adresse, samt organisasjonsnummer. Meldinger til SYSVAK må sendes inn med HER-ID og den tilhørende edi-adressen som de vil ha svar tilbake til. Organisasjonsnummer eller HPR ansattnummer skal ikke brukes.
Meldingene til FHI mottas og returneres korrekt når oppdatert informasjon er tilgjengelig på Adresseregisteret, og oppsettet til avsender i lokalt fagsystem/journalsystem samsvarer med dette.
Det samme gjelder for virksomhetenes meldingsmottak. FHI-partner må være oppdatert og satt opp korrekt i henhold til informasjonen på Adresseregisteret.
Dersom en melding sendes med HER-ID til toppnoden (for eksempel «Kommunen»), svarer FHI direkte til kommunen og ikke til undernoden (for eksempel helsestasjon eller legekontor). Strukturen for innsendelse og mottak av meldinger i SYSVAK er beskrevet på Adresseregisteret.
SYSVAK skal kun motta vaksinemeldinger. Feilsendte meldinger slettes.
Virksomhetssertifikater og adresseregisteret må være oppdaterte og samsvare
Virksomhetens sertifikater skal ligge offentlig, og må være oppdatert på Adresseregisteret før sak sendes til FHI om opprettelse eller oppdatering av virksomhet. Først etter at dette er på plass kan virksomheten begynne å melde vaksinasjoner til SYSVAK.
Sertifikater kommer i sett på to og to. Det er ett privat sett hos leverandøren med passord, og ett offentlig sett som ligger på NHN (som mottaker av meldingen benytter). Det private settet med lokale sertifikater, såkalte "private key" sertifikater ute hos virksomheten, må stemme overens med settet som ligger offentlig på NHN.
Dersom en har bestilt flere sett med sertifikater, må det dobbeltsjekkes at sertifikatene som ligger offentlig på Adresseregisteret er de samme som benyttes i kommunikasjonen til FHI.