Overgang til ny nettbutikk høsten 2021
Artikkel
|Oppdatert
I 2016 innførte Folkehelseinstituttet en nettbasert bestillingsløsning for vaksiner. 14. oktober 2021 lanserte vi en ny nettbutikk.
I 2016 innførte Folkehelseinstituttet en nettbasert bestillingsløsning for vaksiner. 14. oktober 2021 lanserte vi en "ny" nettbutikk. Våre kunder vil ikke oppleve store forandringer, men vi har gjort noen justeringer. Her oppsummerer vi hva dere må tenke på ved overgang til ny nettbutikk.
Overgang til ny nettbutikk
- Dere finner ny nettbutikk på samme adresse som den tidligere nettbutikken: vaksinebestilling.fhi.no.
- Brukerveiledning er tilgjengelig her: vaksinebestilling.fhi.no/brukerveiledning
- Nå som ny nettbutikk er tilgjengelig har man ikke lenger tilgang til den gamle nettbutikken, men ordrehistorikken er med over til den nye nettbutikken (full ordrehistorikk)
- Ikke-godkjente ordre i den gamle nettbutikken ble ikke overført til ny nettbutikk. Dette har vært informert om på forhånd.
Håndtering av kunder og brukere
- Ny nettbutikk skiller mellom kunde og bruker (tilknyttet kunde). Bruker logger inn med e-postadresse og passord.
- Alle kunder blir automatisk overført til ny nettbutikk. Eksisterende kunder skal ikke søke om å bli ny kunde, men skal sørge for å bli opprettet som bruker (se Første innlogging i ny nettbutikk).
- Kunder kan velge å ha flere brukere tilknyttet sitt kundeforhold / kundenummer. Alle som bestiller vaksiner eller godkjenner vaksinebestillinger må få sin personlige bruker. Superbruker hos kunden administrerer kundens brukere (opprette brukere, tildele roller, slette brukere). Kunden må selv bestemme hvem som skal være superbruker.
- Kunder kan velge å fortsette med en felles bruker for kundeforholdet. Brukernavn må være en felles e-postadresse som alle har tilgang til, siden passord resettes automatisk og sendes til registret e-postadresse
Første innlogging i ny nettbutikk
- For å logge inn må man være opprettet som bruker tilknyttet en kunde
- De fleste kunder er ikke registrert med e-postadresse i vårt ERP-system. For å opprette bruker må én av de ansatte fylle inn et skjema i ny nettbutikk. Følg instruksjoner under «Logg inn» og "Registrer deg som bruker". Brukeren blir superbruker, og kan opprette flere brukere tilknyttet kundeforholdet («Min Side» – «Superbruker»). På grunn av sikkerhet vil skjemaet ikke fungere dersom det allerede er opprettet bruker på kundeforholdet. På grunn av sikkerhet vil skjemaet kun ligge åpent ca. 1 md etter overgang til ny nettbutikk.
- Enkelte kunder er registrert med e-postadresse i vårt ERP-system. Det blir automatisk opprettet bruker for registrert e-postadresse. Vi sendte e-post med informasjon i forkant av oppstart. Brukeren kan logge inn med e-postadresse og «Glemt passord». Brukeren er superbruker, og kan opprette flere brukere tilknyttet kundeforholdet («Min Side» – «Superbruker»).
Innlogging med HelseID
- Ny nettbutikk benytter HelseID for å «verifisere rettigheter» (ordlyd i nåværende nettbutikk). HelseID er en felles påloggingsløsning for helse- og omsorgssektoren.
- Vi anbefaler at helsesykepleier/lege identifiserer seg via HelseID rett etter innlogging. Lege slipper da å godkjenne egen ordre i etterkant av evt. ordrelegging. Det samme gjelder helsesykepleier som bare rekvirerer vaksiner til standard barnevaksinasjonsprogram. Alternativt må man etter ordrelegging identifisere seg med HelseID og godkjenne egen ordre.
- Man får beskjed under «Bekreft ordre» hvis ordren krever godkjenning. Hvis man ikke selv har autorisasjon til å godkjenne ordren kan man oppgi e-postadresse til godkjenner, som får e-post om oppgaven. Man må påse at godkjenner er bruker tilknyttet kundeforholdet («Min Side» - «Superbruker»).
Handle på vegne av
- Enkelte vaksinasjonssteder har flere kundenummer, for eksempel fordi det er ulike fakturamottakere. Enkelte leger er kommuneoverlege for flere kommuner, og godkjenner vaksinebestillinger for flere kommuner. Vaksineforsyningen kan tilrettelegge slik at en bruker kan handle / godkjenne ordre for flere kundenummer.
- Vi har satt opp dette for brukere som er registrert med samme e-postadresse på flere kundenummer i vårt ERP-system. Hvis «Handle på vegne av» er aktivert vil man ha dette som eget menypunkt («Min side» - «Handle på vegne av»). Kunder man kan handle på vegne av ligger i nedtrekksmeny. Hovedkundeforholdet ser man under «Min side» - «Profil», og er det kundeforholdet man kommer rett inn på ved innlogging. Ta kontakt med Vaksineforsyningen dersom det er noe feil i dette oppsettet.
- Ta også kontakt med oss dersom du har dette behovet og «Handle på vegne av» ikke er aktivert på din bruker.
Kunder som ikke får logget inn eller har andre problemer knyttet til nettbutikken kan kontakte oss: nettbutikk.vaksine@fhi.no.Oppgi kundenavn og helst kundenummer.