Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Omtale av Cochrane-oversikt

Skolemåltid kan gi små, men positive effekter hos vanskeligstilte barn

Forskningsomtale

|

Sist endret

Studier gjennomført blant vanskeligtilte barn i Vesten og utviklingsland viser at skolemåltid til vanskeligstilte barn gav blandede, men små positive resultater på høyde og vekt. Slik konkluderer Cochrane-samarbeidet etter å ha gått systematisk gjennom relevant forskningslitteratur. Oversikten så ikke på effekten av skolemåltider hos barn som ikke defineres som vanskeligstilte.

Hovedbudskap

Tidlig feil- og underernæring kan påvirke barns fysiske, psykiske og sosiale helse negativt. Også kortvarig sult som å hoppe over frokost medfører nedsatt konsentrasjonsevne og slapphet. 

Skolemåltid serveres for å bedre ernæringsstatus, vekst, kognitiv funksjon og skoleferdigheter hos elevene. I utviklingsland kan servering av skolemat være en viktig årsak til at barn blir sendt på skolen.

Ernæringsforskjeller er en av de viktigste faktorene som forårsaker sosioøkonomiske ulikheter i helse og dødelighet.  For å forebygge sosioøkonomiske forskjeller bidro Verdens matvareprogram med skolemåltid til 16,6 millioner skolebarn i 72 land i 2004.

1. Virker skolemåltidet på fysisk og psykososial utvikling hos vanskeligstilte barn i vestlige land?

Studiene viste at det å servere frokost, lunsj eller melk til vanskeligstilte barn:

  • Gir mest sannsynlig liten eller ingen vektøkning

Vi vet ikke om skolemåltid øker høyden hos vanskeligstilte barn fordi kvaliteten på dokumentasjonen var for lav til at det var mulig å vurdere dette.

Vi vet heller ikke om skolemåltid til vanskeligstilte barn forbedrer lese- og matteferdigheter da dette ikke ble vurdert i studiene.

2. Virker skolemåltidet på fysiske og psykososiale utvikling hos barn i utviklingsland?

Studiene viste at det å servere frokost, lunsj eller melk til skolebarn i utviklingsland:

  • Gir mest sannsynlig små vektøkninger
  • Kan kanskje gi bedre matematikk-ferdigheter
  • Gir kanskje ingen forskjell i høyde

Vi vet ikke om skolemåltid kan bedre leseferdighetene fordi dette ikke ble vurdert i studiene.  

3. Resultat-tabell

Tabell 1. Oversikt over resultatene

Utfall

Skolemåltid versus ikke skolemåltid

Kvalitet på dokumentasjonen

Vekt kg (vestlige land)

Ingen forskjell
WMD 0.15 (-0.19 til 0.49)

Middels

Høyde cm (vestlige land)

Usikkert

Svært lav

Leseferdigheter (vestlige land)

Ikke vurdert

 

Matteferdigheter (vestlige land)

Ikke vurdert

 

Vekt kg (utviklingsland)

Skolemåltid gav liten vektøkning

WMD 0.39 (0.11 til 0.67)

Middels

Matteferdigheter (utviklingsland)

Skolemåltid gav en liten forbedring i matteferdigheter

SMD 0.66 (0.13 til 1.18)

Lav

Leseferdigheter (utviklingsland)

Usikkert

Svært lav

Høyde cm (utviklingsland)

Ingen forskjell
WMD 0.38 (-0.32 til 1.08)

Lav

Høy kvalitet: Det er lite sannsynlig at videre forskning kommer til å endre vår tillit til disse resultatene.
Middels kvalitet: Videre forskning kommer till å ha en viktig innflytelse på vår tillit til disse resultatene og kan endre dem.
Lav kvalitet: Det er veldig sannsynlig at videre forskning kommer til å ha en viktig innflytelse på vår tillit til disse resultatene og kan endre dem.
Svært lav kvalitet: Disse resultatene er høyst usikre.

4. Hva er denne informasjonen basert på?
Et internasjonalt forskerteam lette etter studier som har undersøkt hvordan servering av skolemåltid virker inn på fysisk og psykososial helse hos vanskeligstilte barn. Forskerne fant 18 studier som oppfylte kravene de hadde fastsatt på forhånd.  Ca. 13.000 skolebarn deltok i studiene. Ni studier ble gjennomført i vestlige land (Storbritannia, USA og Canada) og ni studier ble gjennomført i utviklingsland (India, Jamaica, Kenya, Kina og Peru). Elevene i studiene var barn i alderen 5–19 år, og flesteparten gikk i grunnskolen.

Studiene sammenliknet skolemåltid (enten frokost, lunsj eller melk) med ingen gratis mat eller lav-energi-snacks (som en kvart appelsin, saft eller en jernpille). Energi-innholdet i skolemåltidene varierte fra 126 til 730 kcal og proteininnholdet varierte fra 3 til 27 gram per dag.

Sammendrag

Publisert |Sist endret