Selvbetjente vinmonopolutsalg
Rapport
|Publisert
Rapporten belyser hvilke følger innføring av selvbetjening i Vinmonopolets butikker har hatt for salg, kundenes holdninger og de ansattes arbeidsvilkår.
Last ned
Sammendrag
Rapporten viser at innføring av selvbetjening har ført til økt salg av både øl, vin og brennevin. Økningen er størst for øl, og minst for brennevin. Regnet i ren alkohol, er økningen beregnet til i gjennomsnitt 12 prosent. Denne økningen arter seg primært ved at kundene handler noe mer hver gang de gjør innkjøp.
Et klart flertall av kundene i de selvbetjente butikkene var fornøyde med innføringen av selvbetjening. Innføringen av selvbetjening har i seg selv har gjort at flere og flere av kundene ønsker denne salgsformen. Blant kundene i butikkene som ble selvbetjente i 1999, økte andelen som ønsket selvbetjening fra 61 til 96 prosent.
Også de ansatte var fornøyde med at selvbetjening ble innført. 65 prosent av de ansatte syntes arbeidsdagen hadde blitt bedre etter at selvbetjening var innført. En av de viktigste årsakene til det var at de syntes arbeidet var blitt mer variert.
Dette er en rapport fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). SIRUS ble en del av Folkehelseinstituttet 01.01.2016.