Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Psykisk helsetjeneste — utvikling av kvalitetsindikatorer

Rapport

|

Sist endret

Hovedbudskap

Notatet tar utgangspunkt i en beskrivelse av formaliserte konsensusprosesser i utvikling og valg av kvalitetsindikatorer, og beskrivelse av akkrediteringsprosesser og utfordringer for implementering av kvalitetsindikatorer. Deretter presenteres noen trekk ved kvalitetsindikatorarbeidet i WHO, OECD, Canada, Danmark og USA. Avslutningsvis presenteres betraktninger om utfordringer for det norske prosjektarbeidet på kvalitetsindikatorområdet.
 
Hovedfunn: Et fellestrekk ved de landene vi har beskrevet, er at bruken av kvalitetsindikatorer er knyttet til systemer for akkreditering av institusjoner/enheter. Implementering av kvalitetsindikatorer er mindre godt beskrevet.
 

Sammendrag

Kvalitetsindikatorer blir i økende utstrekning benyttet som en metode for å sikre kvaliteten på tjenester. Utvikling og bruk av kvalitets indikatorer i helsetjenesten har en del fellestrekk i de organisasjonene og nasjonene Kunnskapssenteret har innhentet opplysninger om.

Notatet omhandler utvikling av kvalitetsindikatorer innenfor psykisk helsetjeneste. Notatet beskriver metodene for utvikling av kvalitetsindikatorer for utvalgte organisasjoner og nasjoner (WHO, OECD, USA/IOM, Canada og Danmark).

En kvalitetsindikator er en målbar variabel som benyttes til å overvåke og vurdere kvaliteten på en tjeneste og knyttes gjerne opp mot vurderinger av om bestemte krav eller standarder er oppfylt.

Et fellestrekk ved de landene og organisasjonene Kunnskapssenteret har vurdert, er at man ved utviklingen av kvalitetsindikatorer anvender formaliserte konsensus-prosesser. Dette innebærer at man arbeider systematisk for å klarlegge hvilke indikatorer det er størst  faglig enighet om, og om evidensgrunnlaget for indikatorene er godt nok til å anbefale at de tas i bruk. Et annet fellestrekk er at metodene som benyttes for utvikling av kvalitetsindikatorer er like for de ulike delene av helsetjenesten (somatikk, psykiatri, ulike tjenestenivå osv) i de organisasjonene og landene vi har undersøkt.

Kartleggingen av metoder for utvikling av kvalitetsindikatorer identifiserer noen viktige utfordringer for det videre arbeidet med kvalitetsindikatorer i norsk helsetjeneste. Både omfang, metode og resursbruk for utvikling av kvalitetsindikatorer bør vurderes i det videre arbeidet med å kartlegge kvaliteten på helsetjenesten.

Publisert |Sist endret