Prosessforbedring ved Blefjell sykehus HF
Rapport
|Oppdatert
Dette prosjektet har hatt som mål å lære ledere og medarbeidere fra ulike profesjoner å bruke prosessforbedring for å forbedre kvaliteten på tjenestene.
Sammendrag
Dette prosjektet har hatt som mål å lære ledere og medarbeidere fra ulike profesjoner å bruke prosessforbedring for å forbedre kvaliteten på tjenestene. Prosjektet har vært organisert som et læringsnettverk for å bringe DPS-et gjennom en styrt endringsprosess. De to døgnavdelingene og de to poliklinikkene i Seljord og på Notodden har deltatt i læringsnettverket, og hver enhet har vært representert med en tverrfaglig arbeidsgruppe. I tillegg har ledelsen deltatt, samt representanter for pasienter og pårørende.
Prosessforbedring dreier seg om å kartlegge sentrale arbeidsprosesser, finne forbedringsområder, iverksette forbedringstiltak på en systematisk måte og dokumentere resultatene. Hver enhet har selv valgt hvilke prosesser de ønsket å forbedre.
De to døgnenhetene har tatt for seg prosessen med å ta imot nye pasienter. Begge har, på ulikt vis, arbeidet med avklaring av bl.a. pasientens egen målsetting for oppholdet. Sentrale problemstillinger, som avklaring av hva miljøterapi betyr i praksis og riktig bruk av de ulike faggruppene som er tilknyttet enheten, har blitt diskutert som en del av forbedringsarbeidet. Enhetene melder tilbake at dette har virket avklarende i forhold til bl.a. roller i pasientarbeidet og for forholdet mellom miljøpersonale og terapeuter.
Alle de fire enhetene ved DPS-et har intervjuet pasienter for å avdekke forbedringsområder. Enhetene har fokusert spesielt på informasjon for pasientene, og har utviklet ulike tiltak for å forbedre tilfredsheten på dette området.
De to poliklinikkene har hatt hovedfokus på pasienttilfredshetsundersøkelsen. De har også
forbedret og forenklet ulike sider ved inntaksprosessen.
Alle enhetene har også skrevet ned fortellinger som avdekker systemproblemer. Erfaringene med å flette denne metoden inn i forbedringsarbeidet har utelukkende vært gode. Blant annet kom det fram at det var uklare prosedyrer mellom enhetene når det gjaldt sub-akutte innleggelser, og at dette skapte frustrasjoner. I prosjektet er det nå utarbeidet felles retningslinjer for sub-akutte innleggelser.
Hver enhet har vært gjennom ulike interne prosesser i løpet av tiden læringsnettverket har eksistert. Erfaringene og konklusjonene fra hver enkelt av de fire enhetene ved Notodden DPS tyder på at alle deltakerne i læringsnettverket har vært gjennom et bevisstgjøringsarbeid i forhold til systematisk forbedringsarbeid. De fire enhetene vil, hver for seg og sammen, kunne ta disse erfaringene med i sitt videre arbeid med å forbedre sine tjenester. I denne sammenhengen er den øverste ledelsen ved DPSet sentrale i forhold til videre prioritering av dette arbeidet.
Dette er en rapport fra Stiftelsen GRUK – Gruppe for kvalitetsutvikling og sosial- og helsetjenesten. GRUK ble en del av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten i 2007.