Rapport - stiftelsen GRUK
Prosessforbedring på Notodden Sykehus – Kirurgisk dagbehandling og medisinsk poliklinikk
Rapport
|Oppdatert
Et prosjekt for å redusere ventetiden for pasienter som skal utredes for hjertesykdom, og bedre utnyttelsen av kompetansen til sykepleiere, sekretærer og leger ved omfordeling av arbeidsoppgavene i poliklinikken.
Last ned
Hovedbudskap
Prosessforbedring er en metode for å bedre ulike sider av kvaliteten i arbeidet. Metoden går ut på å kartlegge, analysere og forbedre de prosessene som pasientene opplever.
Forbedringsarbeidet har vært drevet av to tverrfaglige arbeidsgrupper gjennom et år: Den ene gruppa har tatt utgangspunkt i kirurgisk dagbehandling, mens den andre gruppa er tilknyttet medisinsk poliklinikk.
Gruppen som har forbedret den kirurgiske dagbehandlingen har bestått av avdelingssykepleiere og avdelingsoverleger fra alle avdelinger som har ansvar for ulike deler av behandlingskjeden; poliklinikken, operasjonsavdelingen, anestesiavdelingen og dagavdelingen. Sjefssykepleier har også deltatt i denne gruppa.
Gruppen har arbeidet med mange mål:
- Øke kapasiteten på antall artroskopier fra 6 til 8 i uka
- Planlegge bruk av nye operasjonsstuer to dager i uka
- Fjerne flaskehalser
- Forbedre service totalt og spesielt i forhold til pre- og postoperativ ventetid
- Bedre pasienttilfredsheten
- Sikre høy faglig standard
En rekke forbedringstiltak er iverksatt med dokumenterte resultater. De fleste mål er nådd, men ikke alle. Noen prosesser pågår fortsatt. Arbeidsgruppen har opplevd det svært nyttig å ha en felles arena for å diskutere problemer og utfordringer som berører alle avdelingene. De mener de har fått til en bedre kontinuitet i pasientbehandlingen og at samarbeidet mellom avdelingene har blitt styrket.
På medisinsk poliklinikk har arbeidsgruppen bestått av avdelingsoverlege, avdelingssykepleier, kontorleder og personalkonsulent. Gruppen har arbeidet med to hovedmål:
- Redusere ventetiden for pasienter som skal utredes for hjertesykdom
- Bedre utnyttelsen av kompetansen til sykepleiere, sekretærer og leger ved omfordeling av arbeidsoppgavene i poliklinikken.
Ved prosjektets slutt er ventetidene for alle pasienter på poliklinikken nesten halvert. Det er omfordelt en rekke arbeidsoppgaver og ansatt en sekretær i 60% stilling. På denne måten er kompetanse frigjort, og det er planlagt flere nye tilbud til pasientene. Arbeidsforholdene for de ansatte er bedret og man har også forbedret noen økonomiske rutiner. Arbeidsgruppen konkluderer med at de har lært en metode for å synliggjøre og konkretisere dagens praksis. Denne metoden har også hjulpet dem til å bli enige om hvordan situasjonen faktisk er, se hva som trengs for å få til forbedringer - og gjøre dette.
Dette er en rapport fra Stiftelsen GRUK - Gruppe for kvalitetsutvikling og sosial- og helsetjenesten. GRUK ble en del av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten i 2007.