Rapport - stiftelsen GRUK
Kontinuerlig forbedring av pasientprosesser i legevaktordning og den akuttmedisinske kjede. Delrapport2, fase 2
Rapport
|Oppdatert
Rapport om å prøve ut prosessforbedring i den akuttmedisinske kjeden med utgangspunkt i legevaktordninger.
Last ned
Hovedbudskap
Dette prosjektet har hatt som mål å prøve ut prosessforbedring i den akuttmedisinske kjede med utgangspunkt i legevaktordninger. Prosessforbedring dreier seg om å kartlegge sentrale arbeidsprosesser, finne forbedringsområder, iverksette forbedringstiltak på en systematisk måte og dokumentere resultatene. Vi ønsket å få erfaring med prosessforbedring i denne spesielle konteksten og samtidig få erfaringer med læringsnettverk på tvers av de ulike tjenestenivåene.
De akuttmedisinske kjedene i Drammen og Ringerike har deltatt i prosjektet. Man har forankret arbeidet gjennom en styringsgruppe, informert topplederne for hver enhet og gjort avtale om deltakelse i prosjektet. Fra hvert område har det blitt nedsatt tverrfaglige arbeidsgrupper med representanter fra legevakt , ambulanse, AMK-sentral og akuttmottak. De to arbeidsgruppene har til sammen utgjort et læringsnettverk. Det har også deltatt representanter for pasientene i læringsnettverket.
Arbeidsgruppene har selv valgt sine forbedringsområder. Begge gruppene har arbeidet både med interne prosesser og pasientprosesser mellom tjenestenivåene. Internt på legevaktene har man blant annet arbeidet med journaldokumentasjon, delegasjon og ventetider og mellom tjenestenivåene har ledere og medarbeidere for den akuttmedisinske kjede arbeidet med flyt for pasienter med akutte magesmerter og pasienter med brystsmerter, samt informasjonsflyt.
Erfaringene og konklusjonene fra de enhetene som har deltatt tyder på at de har vært igjennom en bevisstgjøringsprosess når det gjelder systematisk forbedringsarbeid. De har lært seg metoder og verktøy for forbedring som de kan benytte i videre arbeid, og samtidig har de etablert gode samarbeidsarenaer som grunnlag for forståelse og innsikt i de ulike tjenesteenhetene. De har imidlertid ikke rukket å gjennomføre forbedringstiltakene og evaluere og dokumentere effekten av disse på alle valgte områder. Dette henger sammen med at det er komplisert å få kjeden til å henge sammen. Det hadde derfor vært nyttig å utvide læringsnettverkets varighet fra 12 til 18 måneder.
Når det gjelder forankring av prosjektet har det vist seg at ikke alle tilretteleggerne har hatt nok tid til forbedringsarbeidet. Det er avgjørende at ledere etterspør arbeidet og legger til rette for at forbedringsarbeidet skal kunne gjennomføres. Jevnlig informasjon begge veier, etterspørring og oppfølging fra toppledelsen er viktig for å sikre arbeidet og framdrift.
Prosjektgruppene har sett det som nødvendig å få veiledning underveis og læringen i prosjektet har vært tilfredsstillende. Gruppene er i stand til å fortsette med prosessforbedring på egen hånd.
Dette er en rapport fra Stiftelsen GRUK – Gruppe for kvalitetsutvikling og sosial- og helsetjenesten. GRUK ble en del av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten i 2007.