Systematisk oversikt
Kan tiltak i skolen og lokalsamfunn påvirke barn og unge til å spise mer frukt og grønt?
Systematisk oversikt
|Oppdatert
Det er et mål å øke inntaket av frukt og grønnsaker i den norske befolkningen. En målgruppe er barn og unge. Dette er en nasjonal satsing, og flere tiltak retter seg mot skolen.
Last ned
Hovedbudskap
Det er et mål å øke inntaket av frukt og grønnsaker i den norske befolkningen. En målgruppe er barn og unge. Dette er en nasjonal satsing, og flere tiltak retter seg mot skolen.
En betydelig økning av frukt og grønnsaker i kostholdet kan redusere risikoen for kreftsykdommer og hjerte- og kar sykdommer i befolkningen.
Denne rapporten er skrevet på grunnlag av en metode som går ut på å finne, kritisk vurdere og sammenstille kunnskap fra systematiske oversikter.
Denne oppsummerte forskningen viser:
- Skolebaserte programmer med hensikt å fremme sunne kostvaner har en liten, men klar, positiv effekt på matvanene til elevene.
- Intervensjoner med sammensatte tiltak og høy intensitet som foregår over lengre tidsrom, virker best.
- Ernæringsopplysning alene i skolen kan i begrenset grad påvirke barns kostvaner. Økt kunnskap alene endrer ikke nødvendigvis holdninger og atferd. Programmer som bruker sosial læringsteori og involverer elevene, virker bedre enn ren ”kateterundervisning”.
- Ungdoms kostvaner lar seg ikke påvirke i samme grad som hos yngre aldersgrupper, men kunnskapsnivået øker i alle aldersgrupper.
- Virkningen av å bruke medelever i undervisning og som rollemodeller (”peers”) er uklar. Forskningen er i hovedsak basert på annen atferd enn påvirkning av inntak av frukt og grønnsaker
- Det er lettere å få jenter til å spise mer frukt og grønnsaker enn det er å få gutter til å spise mer. Det er lettere å øke konsumet av frukt enn av grønnsaker.
- Ungdom er mer opptatt av hva de liker og ikke liker enn hva som er sunt.
- Ingen studier kan vise til økt forbruk av frukt og grønt opp mot et mål om ”Fem om dagen”. Det vil si at de fleste barn og unge i studiene spiser mindre frukt og grønt enn det som anbefales, også etter at tiltak er iverksatt.
- I Norge brukes massemediekampanjer og pris som tiltak i tillegg til strategier i skolene. Vi fant ikke systematiske oversiktsartikler hvor disse tiltakene er vurdert alene, men bruk av massemedia og tiltak rettet mot familier er med i enkelte av de inkluderte studiene.