Kan skoleprogram påvirke kunnskap om psykisk helse hos ungdom?
Rapport
|Oppdatert
I notatet oppsummeres kunnskap om virkningen av skoleprogrammer som skal fremme kunnskap om og holdninger til psykisk helse blant ungdom i alderen 13-20 år. Den er basert på sekundærlitteratur; systematiske oversikter og metodevurderinger, det vil si HTA-rapporter (Health Technology Assessment). Notatet utgjør to månedsverk.
Last ned
Hovedbudskap
Undersøkelser viser at omkring ti prosent av unge i Norge har så store psykiske problemer at de trenger profesjonell hjelp. Hvis vi tar med mindre alvorlige tilfeller, er forekomsten av psykiske plager og lidelser det dobbelte.
Omkring tre av fire personer kjenner noen godt som har hatt psykiske lidelser i løpet av de siste tre årene. Forskning viser at folk mangler kunnskap om hva psykiske lidelser er.
De viktigste funnene er:
Selvmordsforebyggende skoleprogram kan øke kunnskap om selvmord og gi kunnskap om hvor man skal søke hjelp.
Det er behov for gode enkeltstudier som vurderer om skolebaserte programmer øker kunnskapen om og bedrer holdninger til psykisk helse hos ungdom.
Kunnskapsgrunnlaget er for svakt til at vi kan avgjøre om skolebaserte programmer forebygger depresjon hos ungdom, og om selvmordsforebyggende skoleprogram virker negativt på gutter.
Funnene er basert på to systematiske oversikter og to HTA-rapporter (Health Technology Assessment). Den ene HTA-rapporten inkluderte enkeltstudier som ikke var relevante for oss, og vi har derfor ikke tatt med resultatene fra denne HTA-rapporten.
Alle de fire oversiktene er metodisk gode, men baserer seg på enkeltstudier av varierende metodisk kvalitet. Dette medfører at vi har vært forsiktige i tolkningen av resultater.
I Opptrappingsplanen for psykisk helse (1999−2008) er et av målene å øke befolkningens kunnskap om psykisk helse for å forebygge sykdom, fremme kunnskap og redusere fordommer. Sosial- og helsedirektoratet har testet ut noen program utviklet for å fremme kunnskap om og holdninger til psykisk helse i skolen.
Sosial- og helsedirektoratet ba Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten å kartlegge kunnskapsgrunnlaget for tilsvarende program i andre land, før disse undervisningsoppleggene tas i bruk i større skala.