Hvor mye betyr tobakksprisen for endringer i tobakksforbruket?
Rapport
|Oppdatert
Rapport om utviklingen i pris og forbruk av tobakk i Norge mellom 1985 og 2005.
Sammendrag
En økning av prisene reduserer salget av tobakk. Det er resultatet, selv om man tar høyde for grensehandel. Beregninger viser at 10 prosent prisøkning fører til ca 5 prosent nedgang i det totale forbruket av tobakk når man tar hensyn til grensehandel. Dersom man ser bort fra grensehandel vil 10 prosent prisøkning føre til ca 10 prosent nedgang i tobakksforbruket.
Til grunn for undersøkelsen ligger spørsmålene: Er pris et effektivt virkemiddel for å få ned tobakksforbruket? I hvor stor grad påvirker endringer i prisene forbruket av tobakk? Konklusjonen er altså at de innenlandske prisene har en effekt på forbruket, selv om en økning av tobakksprisene i Norge virker svakere når man tar hensyn til grensehandelen. Disse resultatene holder seg også når man høyde for usikkerheten i beregningsmetodene.
Dataene i undersøkelsen er årlige observasjoner av priser, registrert innenlandsk salg, grensehandel og tax-free salg, samt forbruk av sigaretter og rulletobakk i Norge fra 1985 til 2005. Beregningene er gjort med utgangspunkt i tre ulike statistiske modeller. Resultatene samsvarer relativt godt med resultatene fra tilsvarende undersøkelser i andre land.