Evaluering av tobakkskampanjen «Røyken tar pusten fra deg»
Rapport
|Publisert
Kampanjen ble gjennomført av Sosial- og helsedirektoratet rett over nyttår 2006. SIRUS har evaluert kampanjen.
Last ned
Sammendrag
Tobakkskampanjen «Røyken tar pusten fra deg» ble gjennomført av Sosial- og helsedirektoratet rett over nyttår 2006. SIRUS har evaluert kampanjen og de viktigste funnene i evalueringen er:
- En stor andel av befolkningen fikk med seg kampanjen, spesielt på TV
- Kampanjen førte til økt kunnskap om KOLS, særlig blant yngre
- Blant de eldre røykerne var det en økning fra 1,3 % til 6,4 % i røykeslutt etter kampanjen
- Både blant eldre og yngre røykere førte kampanjen til mer positive holdninger til å slutte å røyke.
Dette er en rapport fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). SIRUS ble en del av Folkehelseinstituttet 01.01.2016.