Legemiddelforbruket i Norge 2018–2022, data fra Grossistbasert legemiddelstatistikk
Rapport
|Publisert
Rapporten Legemiddelforbruket i Norge omfatter tallmateriale og informasjon fra Grossistbasert legemiddelstatistikk for perioden 2018-2022.
Sammendrag
Årets rapport Legemiddelforbruket i Norge omfatter tallmateriale og informasjon fra Grossistbasert legemiddelstatistikk for perioden 2018-2022. Denne rapporten har tidligere inneholdt data også fra Reseptregisteret (Norwegian Prescription Database; NorPD). Reseptregistret er utviklet til et nytt og moderne register, Legemiddelregisteret (LMR). LMR er fortsatt under utvikling og data til denne rapporten er derfor forsinket.
I 2022 ble det solgt legemidler til humant bruk for totalt 25,6 milliarder kroner (apotekenes innkjøpspris - AIP), en økning på 2,8 % fra året før (tabell 3.1). Over tid har det vært en jevn økning i totalsalget målt i definerte døgndoser (DDD), i 2022 var antall DDD 4,9 % høyere sammenliknet med året før. Salget omfatter legemidler med og uten markedsføringstillatelse i Norge. Reseptfrie legemidler utgjorde 9,5 % av totalt salg målt i DDD. Salget av veterinære legemidler var 1,9 milliarder kroner.
Figur 3.1.1 viser utviklingen i totalt salg av legemidler til humant bruk i perioden 2002 til 2022, angitt i kroner (AIP) og DDD. Kostnadsveksten har over tid vært høyere enn volumveksten i antall DDD. Prisøkning samt nye og dyre legemidler har påvirket kostnadsveksten. Finansiering av koronavaksiner har bidratt til en kraftigere økning i kostnader de siste par årene. Kostnadene vil også påvirkes av valutakurser. Befolkningsvekst samt økt andel eldre bidrar til økt legemiddelforbruk.
Antineoplastiske og immunmodulerende midler (ATC gruppe L) hadde størst omsetning i kroner, og utgjorde 22 % av kostnadene til humane legemidler i 2022 (tabell 3.1). Gruppen omfatter dyre legemidler til behandling av kreft, samt biologiske legemidler til behandling av for eksempel leddgikt og multippel sklerose. Mange antineoplastiske og immunmodulerende midler har ikke DDD, og økningen i salget reflekteres derfor ikke i antall doser (DDD) solgt (figur 3.1.2).