Hva bidrar til stabile plasseringer når barn er plassert i fosterhjem eller på institusjon? Systematisk litteratursøk med sortering
Forskningskartlegging
|Publisert
Målet med denne kunnskapsoppsummeringen var å beskrive hva som finnes av forskning om faktorer ved barnet/ungdommen som påvirker stabilitet i plasseringer i fosterhjem eller institusjon.
Hovedbudskap
Årlig blir opptil to tusen barn i Norge flyttet fra sitt eget hjem til en institusjon eller fosterfamilie. Ustabile plasseringer er svært uheldig pga. det blant annet medfører brudd i relasjonen til omsorgsgivere og øker sjansen for problematferd og dårligere psykisk helse hos barna.
Målet med denne kunnskapsoppsummeringen var å beskrive hva som finnes av forskning om faktorer ved barnet/ungdommen som påvirker stabilitet i plasseringer i fosterhjem eller institusjon.
Vi utførte et systematisk litteratursøk med sortering. Det er en type kunnskapsoppsummering over hva som finnes av litteratur på et spesifikt spørsmål, med inkluderte publikasjoner sortert i kategorier og presentert i lister.
Vi inkluderte 25 publikasjoner fra perioden 2015-2022 som omhandlet faktorer ved barn og unge som kan påvirke stabilitet i plasseringer:
- 5 av de identifiserte studiene var kunnskapsoppsummeringer og 20 var primærstudier
- 15 av de 20 primærstudiene var kvantitative, 4 var kvalitative og én var ukjent
- De fleste studiene omhandlet fosterhjem
- Flere studier var fra Nederland, Belgia og Spania, mens kun én var fra Norge og én fra Sverige
- Faktorene som oftest ble omtalt i de inkluderte studiene var barnets atferd, alder, plasseringshistorikk og negative opplevelser
Vi presenterer resultatene både i foreliggende rapport og i det digitale visualiseringsverktøyet EPPI-Vis, her: https://eppi.ioe.ac.uk/eppi-vis/login/open?webdbid=360