Bruk av digital hjemmeoppfølging i hjemmetjenesten i Stad kommune: Mini-metodevurdering for kommuner
Metodevurdering
|Publisert
Område for helsetjenester i Folkehelseinstituttet (FHI) og Stad kommune har i dette prosjektet samarbeidet for å utvikle og prøve ut et verktøy som kan gi støtte til beslutninger om innføring av nye tiltak i kommunehelsetjenesten.
Sammendrag
Bakgrunn
Stad kommune har vært pilotkommune og deltatt i en større randomisert kontrollert studie der man så på effekten av digital hjemmeoppfølging (DHO) av brukere med kroniske sykdommer i kommunehelsetjenesten sammenlignet med vanlig oppfølging. Ved oppstart av metodevurderingen var Stad kommune i fasen fra å være pilotkommune til å videreføre DHO til drift i hjemmetjenesten. Hensikten med vurderingen var å belyse nytte og sikkerhet av DHO for bruker, samt kostnader og organisatoriske konsekvenser for kommunen hvis dette blir innført. Brukergruppen var brukere med kroniske lidelser, som bl.a. omfattet KOLS, diabetes, hjertesvikt og kreft. Tiltaket var DHO i form av monitorering hos bruker med oppfølging fra hjemmetjenesten. Sammenlikningen var vanlig oppfølging fra hjemmetjenesten eller fra primærhelseteam. Når det gjelder etikk og personvern ble det utført en DPIA og ROS før oppstart i 2018. I prosessen med å gjennomføre metodevurderingen deltok to forskere, en helseøkonom og en bibliotekar fra FHI, to prosjektmedarbeidere samt leder fra Stad kommune og en ressursperson fra Larvik kommune.
Forskningsomtaler på effekt og sikkerhet
Det ble utført forskningsomtaler på to systematiske oversikter. Den ene systematiske oversikten omhandlet avstandsmonitorering av personer med KOLS. Den viste at avstandsmonitorering er et trygt tiltak i oppfølging av KOLS og at det ved inkludering av regelmessig tilbakemelding fra de som utfører tjenesten kan redusere antall KOLS-relaterte sykehusinnleggelser. Resultater på de andre pasient- og helsetjenesterelaterte utfallene var usikre. Den andre systematiske oversikten omhandlet DHO av pasienter med diabetes og /eller høyt blodtrykk. Den viste at DHO er like effektivt som vanlig oppfølging uten DHO i primærhelsetjenesten. Tilliten til resultatene ble vurdert til å være veldig liten til middels.
Organisering
Tiltaket var forankret administrativt og politisk ved oppstart. Kompetansekartlegging i kommunen har vist at det er et stort behov for å øke grunnleggende kompetanse innen DHO. Femtifem ansatte har deltatt på Velferdsteknologiens ABC. Rådgiver og prosjektmedarbeider skal drifte DHO i samarbeid med tre superbrukere i hjemmetjenesten. Oppgavene er satt opp på en arbeidsliste to dager i uken. Prosjektperioden varer ut 2022 og Stad kommune er avhengig av å finne måter å organisere driften på uten ekstra ressurs til prosjektmedarbeider.
Økonomi
Høsten 2022 hadde Stad kommune 15 aktive brukere, og dette er forventet å øke i 2023 til 15-20 brukere. Flesteparten av de som mottar hjemmetjenester trenger også fysiske tilsyn, men antall tilsyn kan muligens reduseres ved hjelp av DHO. Tiltaket krever investering av utstyr i startfasen og lisens per måned per bruker. Det er per i dag ikke planlagt nye ansatte, men heller endringer i arbeidsoppgaver. Driftskostnader vil være cirka 70-130 000 kr per bruker per år (beregnet utfra 12-25 brukere). For de aller fleste brukere blir DHO et nytt tiltak og det er ikke sammenliknet med kostnader for vanlig hjemmetjeneste. Kostandene representerer dermed driftskostnader og ikke endringer i driftskostnader ved å legge om fra vanlig hjemmetjeneste til DHO. Likevel er det forventet økonomiske besparelser som følge av færre innleggelser, redusert bruk av KAD/ØHD, mindre reisetid og økt grad av pårørendestøtte. Man kan derfor anta at kostandene vil være sammenliknbare eller lavere ved å tilby DHO sammenliknet med vanlig hjemmetjeneste. Dette er imidlertid ikke regnet på i analysene.
Konklusjon
Det er usikkert om DHO generelt vil være like godt eller bedre enn dagens praksis. For brukere som er innen målgruppen for denne type oppfølging vil det sannsynligvis være like godt eller bedre. Stad kommune vurderer derfor at tiltaket videreføres. Det blir viktig å monitorere kostnader videre.
Veien videre (skrevet av Stad kommune)
Vi ser at DHO er en framtidsrettet tjeneste. Ved å gi oppfølging på avstand kan vi hjelpe flere med de ressursene vi har. DHO er en viktig prioritering i forhold til utfordringsbildet i framtiden. Vi har fått opparbeidet oss viktig kunnskap og kompetanse om DHO som vi vil jobbe for å beholde og dermed gradvis øke antall brukere. Som et langsiktig arbeid ønsker vi å utvide bruken av DHO og vi ser allerede nå på muligheten for dette i andre tjenesteområder og hos nye brukergrupper i organisasjonen. Vi har prøvd ulike løsninger for responssenter og gjort endringer underveis. Vi må jobbe med en dreining mot et større fokus på forebygging for å utsette behov for mer omfattende tjenester. DHO kan gi pårørendestøtte og bistand til å bo lengst mulig hjemme. Til slutt ser vi behovet for å generelt spisse kompetanse hos fagpersoner, og der vil DHO være et godt virkemiddel for å utnytte fagkompetansen best mulig.