Ambulansers responstid - regulering og rapportering i ti land
Rapport
|Publisert
Folkehelseinstituttet har undersøkt hvordan ambulansetjenestene styres og om responstid rapporteres i andre land. Oppdraget er avgrenset til å se på andre nordiske land, samt Australia, Canada, England, Italia, Nederland, New Zealand og USA.
Last ned
Hovedbudskap
Rask tilgang på god helsehjelp ved akutt sykdom og skade er viktig for folks trygghet. Kort responstid for ambulansetjenester regnes også som en effektiv strategi for å redusere den globale sykdomsbyrden. I forbindelse med at Stortinget har bedt regjeringen forskriftsfeste responstider for ambulansetjenesten har vi samlet informasjon om regulering og rapportering av ambulansers responstid i ti land utenom Norge.
Det er vanskelig å finne informasjon som vurderer erfaringer med forskriftsfesting/regulering av ambulansers responstid i de ulike landene.
Det er stor variasjon i grad av regulering i de ti landene. Seks av landene har regulert ambulansers responstid. I tre av landene inngår også besvaring av nødanrop i ambulansers responstid. Nesten alle landene har nasjonale rapporteringer av responstid som publiseres offentlig.
Kunnskapsbehovet om akuttmedisinske tjenester er stort, særlig når det gjelder aspekter som samhandling på tvers av sektorer og mellom de prehospitale tjenester og helsetjenesten ellers.
Sammendrag
Denne rapporten har kartlagt regulering og måling av responstid i ti land. Arbeidet er et oppdrag fra Helsedirektoratet, og inngår i et utredningsarbeid om forskriftsfesting av ambulansers responstid. Formålet er først og fremst å identifisere land som har regulert responstid for ambulansetjenesten, og undersøke om reguleringen omfattet andre deler av de prehospitale akuttmedisinske tjenester. Begrunnelser for innføring og erfaringer med forskriftsfesting skulle også inkluderes.
Vi har samlet og satt sammen informasjon om regulering og rapportering av ambulansers responstid i ti land. Hovedfunnene er sammenfattet i tabellen under. Vi fant at seks av de ti landene har på ulikt vis regulert ambulansers responstid, tre av landene har valgt å inkludere alarmsentralenes tidsbruk i rapportering av ambulansers responstid. Et sentralt spørsmål er hvilken betydning responstid har for behandling/overlevelse. Oppdraget blir svart ut i en separat rapport som inkluderer analyser fra norske helseregistre.
|
Nasjonal regulering av responstid |
Nasjonal rapportering responstid definisjon |
Rapporteringsmål for hasteoppdrag |
Norge |
Nei |
Fra anrop til AMK-sentral til ambulanse er på hendelsessted |
Median tid på kommunenivå 90 persentil responstid regionalt nivå |
Danmark |
Ja, beredskapsplan med tidskrav fastsettes regionalt |
Fra AMK gir oppdrag til ambulanse er på hendelsessted |
Gjennomsnitt, Andel innen hhv 10 minutt og 15 min |
Finland |
Ja, beredskapsplan med risiko og tidskrav fastsettes regionalt |
N/A |
N/A |
Sverige |
Nei, evt regulering skjer regionalt |
Fra anrop til AMK-sentral til ambulanse er på hendelsessted |
Mediantid (50 persentil), Andel innen hhv 10, 20 og 30 min |
Australia |
Ja |
Fra AMK gir oppdrag til ambulanse, til ambulanse er på hendelsessted |
Mediantid, 90 persentil responstid |
Canada (British Columbia) |
Nei, evt regulering skjer regionalt |
Fra AMK gir oppdrag til ambulanse, til ambulanse er på hendelsessted |
Andel under 8:59 (andel <9 min). |
England |
Ja, som forventet responstid (ikke standard)
|
Fra AMK gir oppdrag til ambulanse, til ambulanse er på hendelsessted |
Gjennomsnitt 90 persentil responstid |
Italia |
Nei, evt regionalt |
N/A |
N/A |
Nederland |
Ja, forventet responstid |
Fra anrop til AMK-sentral til ambulanse er på hendelsessted |
Mediantid Andel innen 15 min Andel ankomst sykehus innen 45 min |
New Zealand |
Ja, regionalt kontraktsfestet med leverandør |
Fra anrop til AMK-sentral til ambulanse er på hendelsessted |
Mediantid og 90 persentil responstid |
USA Trafikkulykker |
Nei |
Fra ambulanse kjører ut til den er på hendelsessted |
Gjennomsnitt, Andel pr minutt inntil 1 time.
|