Hopp til innhold
Lukk

Få varsel ved oppdateringer av «Pasienters erfaringer med sengeposter ved Akershus universitetssykehus HF høsten 2020»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Pasienters erfaringer med sengeposter ved Akershus universitetssykehus HF høsten 2020

Oops, noe gikk galt...

... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.

... last inn siden på nytt og prøv igjen.

PasOpp rapport

Pasienters erfaringer med sengeposter ved Akershus universitetssykehus HF høsten 2020

Publisert

Etter avtale med Helse Sør-Øst RHF gjennomførte Folkehelseinstituttet (FHI) høsten 2020 en undersøkelse om erfaringene til pasienter ved sengeposter ved Akershus universitetssykehus HF (Ahus).

Bilde forside_Akershus universitetssykehus HF-1.png

Etter avtale med Helse Sør-Øst RHF gjennomførte Folkehelseinstituttet (FHI) høsten 2020 en undersøkelse om erfaringene til pasienter ved sengeposter ved Akershus universitetssykehus HF (Ahus).


Sammendrag

Sykehuspostenes rapporten, se nederst på denne siden.

Avtalen med Helse Sør-Øst RHF (HSØ) gikk ut på å gjennomføre en spørreundersøkelse blant personer som er utskrevet etter døgnopphold ved utvalgte somatiske sykehusavdelinger ved Ahus.

Målsetningen fra HSØs side var dels å måle pasienterfaringer på sengepostnivå som grunnlag for lokal kvalitetsforbedring ved postene, og dessuten å samle data til en studie om samvalg. Formålet for FHI var å prøve ut et datainnsamlingsopplegg hvor tradisjonelle, papirbaserte løsninger så langt som mulig var erstattet av elektroniske medier, med henblikk på å redusere kostnader til porto og trykking.

Undersøkelsen ble sendt ut via digital postkasse for pasienter som hadde det, og disse fikk veiledning i hvordan de kunne svare elektronisk. Pasienter uten elektronisk postkasse fikk tilsendt et tradisjonelt brev med spørreskjema på papir, men fikk også veiledning i hvordan de kunne svare elektronisk. Det ble sendt én purring til dem som ikke svarte. De som ikke svarte etter en elektronisk purring fikk i tillegg en postal purring som også inneholdt et papirskjema.

Det er laget en rapport som beskriver pasientsvarene for hver av de deltakende sykehuspostene og for alle postene samlet.

Sykehuspostenes rapporter:

B303-INT1 MO.pdf

KK01.pdf

S102.pdf

S103.pdf

S104.pdf

S202.pdf

S203.pdf

S204.pdf

S205.pdf

S303.pdf

S304.pdf

S305.pdf

S405.pdf

 

Forfattere

Om publikasjonen

  • Utgitt: 02/2021
  • Av: Folkehelseinstituttet
  • Forfattere: Holmboe O, Sjetne IS.
  • ISSN elektronisk: 1890-1565