Effekt av og erfaringer med tolketjenester i offentlig sektor
Forskningskartlegging
|Publisert
Et systematisk litteratursøk med sortering over studier om effekt av og erfaringer med tolketjenester i offentlig sektor på brukere, ansatte, og samfunn.
Hovedbudskap
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten fikk i oppdrag av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) å utføre et systematisk litteratursøk med sortering over studier om effekt av og erfaringer med tolketjenester i offentlig sektor på brukere, ansatte, og samfunn.
Vi søkte etter relevante studier og oversiktsartikler i relevante databaser. Søket ble utført i oktober og desember 2014. To forskere gikk uavhengig av hverandre gjennom identifiserte publikasjoner og vurderte relevans i forhold til forhåndsdefinerte inklusjonskriterier. Relevante referanser ble sortert etter studie-, populasjons- og tiltakstype.
Resultater
Vi identifiserte totalt 20382 unike referanser. Av disse vurderte vi 177 som mulig relevante.
- Vi identifiserte syv systematiske oversikter. Alle så på tiltak i helsesektoren. I tillegg identifiserte vi 22 eksperimentelle studier, 55 observasjonsstudier, 43 kvalitative studier, og 33 studier som brukte diskursanalyse for å undersøke møte mellom ansatte og kunde, to studier som brukte dokumentanalyse, og en studie som brukte blandete metoder. Studiedesign var ikke oppgitt i 14 studier.
- De aller fleste studiene (158) var utført i helsesektoren. De resterende studiene var utført i i velferds- eller sosialtjenestene (7), rettssystemet (3), politiet (4), nødhjelpstjenester (1), eller i flere sektorer (3). Sektoren var uklar i én studie.
- De fleste av de identifiserte studiene ble utført i Nord-Amerika (80). De resterende kom fra Storbritannia/Irland (18), Skandinavia (8), Europa (8), eller Australia (6), Asia/Afrika (6), eller i flere land (2). Land var ikke oppgitt i 49 studier.
- Det foreligger sannsynligvis ikke nok forskning for at det vil være nyttig å utarbeide en systematisk oversikt over effekt av tolketiltak innen sosial- og velferdstjenestene.
Vi har sortert og listet mulige relevante referanser, men vi har hverken lest studiene i fulltekst, vurdert den metodologisk kvaliteten, eller slått sammen funnene.