Uønskede hendelser knyttet til vikarbruk i spesialisthelsetjenesten
Rapport
|Oppdatert
Læringsnotat fra Meldeordningen for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten.
Hovedbudskap
Vikarbruk gir risiko for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten foreslår momenter til en sjekkliste for sykehusene. Den skal blant annet sikre at innleide vikarer er kvalifisert for oppgavene.
I løpet av Meldeordningens 14 første måneder kom det inn 61 meldinger om uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten knyttet til bruk av vikarer.
De innmeldte hendelsene viser at flere områder har stort forbedringspotensial. De er klassifisert etter skadegrad og fordeler seg som vist i figur 1. Det viser seg at 20 hendelser (33 prosent) har gitt betydelig eller moderat skade på pasient. Hos 24 pasienter (39 prosent) ble det ikke observert skade, men hendelsen kunne ha gitt et alvorlig utfall.
I mange av de beskrevne hendelsene har avdelingens faste personale overtatt vikarens arbeidsoppgaver og dermed forhindret uønsket skade.
Figur 1. Skadegrad på pasient - uønskede hendelser knyttet til vikarer i spesialisthelsetjenesten, n=61
Dataene er fra spesialisthelsetjenestens meldinger om uønskede hendelser som har ført til, eller kunne ha ført til, alvorlig pasientskade. Meldingene er vurdert og klassifisert i WHOs klassifiseringssystem av ansatte i Meldeordningen.
I læringsnotatet er det foreslått momenter til en sjekkliste som kan bidra til å sikre at innleide vikarer er kvalifisert for oppgavene.