Systematisk litteratursøk med sortering
Effekt av arbeidsdrift, arbeidstrening og utdanning under soning
Forskningskartlegging
|Oppdatert
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten fikk i oppdrag av Kriminalomsorgen (KSF) å utføre et systematisk litteratursøk med påfølgende sortering av mulig relevante publikasjoner.
Hovedbudskap
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten fikk i oppdrag av Kriminalomsorgen (KSF) å utføre et systematisk litteratursøk med påfølgende sortering av mulig relevante publikasjoner. Oppdraget var å identifisere primærstudier og systematiske oversikter som undersøkte effekten av utdannings- og arbeidsrelaterte tiltak for straffedømte under soning på deltagelse i arbeidslivet og på tilbakefall til ny kriminalitet etter soning. Referansene skulle være publisert i perioden 1998 til 2013.
Metode
Vi utarbeidet søkestrategi for et systematisk litteratursøk. Det ble søkt i sosialfaglige/medisinske databaser etter systematiske oversikter og primærstudier. Søket ble avsluttet i mars 2013. Parvis gikk forfatterne, uavhengig av hverandre, gjennom identifiserte referanser og vurderte relevans i henhold til inklusjonskriteriene.
Resultater
- Vi identifiserte totalt 4222 referanser. Av disse var 37 mulig relevante i henhold til inklusjonskriteriene.
- De mulig relevante referansene ble sortert etter hvorvidt de var primærstudier eller systematiske oversikter. Det var ikke hensiktsmessig å sortere referansene etter tiltakstype, da de identifiserte studiene undersøkte et bredt omfang av tiltak, mange i overgangen mellom arbeid og utdanning
- Vi identifiserte 8 systematiske oversikter og 29 primærstudier
- Ingen av de identifiserte systematiske oversiktene med samme omfang som vår problemstilling var av nyere dato.
- Det betydelige antallet nye mulig relevante primærstudier vi identifiserte indikerer at en videreføring av prosjektet i form av en ny eller oppdatert systematisk oversikt vil kunne være hensiktsmessig.
I dette notatet har vi listet opp mulig relevante referanser, men vi har hverken lest dem i fulltekst, vurdert den metodiske kvaliteten eller sammenstilt funn og konklusjoner.