Tiltak for risikofamilier med barn mellom 0-3 år
Rapport
|Oppdatert
Vi fikk i oppdrag å identifisere systematiske oversikter som undersøker effekten av tiltak for risikofamilier med sped- eller småbarn (0-3 år).
Hovedbudskap
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten fikk i oppdrag av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet å utføre et systematisk litteratursøk med påfølgende sortering av mulig relevante publikasjoner. Oppdraget var å identifisere systematiske oversikter som undersøker effekten av tiltak for risikofamilier med sped- eller småbarn (0-3 år).
Metode
Vi utarbeidet søkestrategi for et systematisk litteratursøk. Det ble søkt i medisinske/sosialfaglige databaser etter systematiske oversikter og meta-analyser. Søket ble utført i november 2012. Parvis gikk forfatterne, uavhengig av hverandre, gjennom identifiserte referanser og vurderte relevans i forhold til inklusjonskriteriene. Vi sorterte deretter referansene i henhold til populasjon/type risiko.
Resultater
- Vi identifiserte totalt 3477 referanser. Av disse var 69 mulig relevante i henhold til inklusjonskriteriene
- De mulig relevante referansene ble sortert i 25 kategorier ut fra populasjon/type risiko i oversiktene. Kategoriene beskriver hvorvidt risikofaktorene gjelder barna eller de voksne, i tillegg til å favne et bredt spekter av miljømessige, sosioøkonomiske, utviklingsmessige, psykiske og somatiske forhold. Det var ikke hensiktsmessig å sortere referansene etter intervensjonstype, da langt de fleste inkluderte oversiktene omhandlet et bredt sett av intervensjoner.
- Det betydelige antallet systematiske oversikter vi identifiserte, indikerer at en videreføring av prosjektet i form av en oversikt over systematiske oversikter vil være hensiktsmessig. Et slikt arbeid fordrer imidlertid ytterligere spissing av problemstillingen med tanke på hva som er relevante populasjoner, tiltak og utfall. I dette notatet har vi listet opp mulig relevante referanser, men vi har hverken lest dem i fulltekst, vurdert den metodiske kvaliteten eller sammenstilt funn og konklusjoner.