Øyeblikksomsorg – et verktøy for bedring. Evaluering av 24SJU – et lavterskeltilbud til personer med dårlig psykisk helse og rusmiddelproblemer
Rapport
|Publisert
SIRUS har evaluert tiltaket 24SJU, et døgnåpent tilbud for de mest utsatte rusmiddelmisbrukerne i Oslo. Konklusjonen er at tiltaket yter hjelp og øyeblikksomsorg for den aktuelle målgruppa.
Sammendrag
SIRUS har evaluert tiltaket 24SJU, et døgnåpent tilbud for de mest utsatte rusmiddelmisbrukerne i Oslo. Konklusjonen er at tiltaket yter hjelp og øyeblikksomsorg for den aktuelle målgruppa.
Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo ble i 2009 tildelt midler til opprettelsen av et døgnåpent tilbud for de mest utsatte rusmiddelmisbrukerne i Oslo. Tiltaket fikk navnet 24SJU, og har som hovedmål å iverksette tiltak for å oppnå bedre fysisk og psykisk helse samt økt sosial inkludering og egen mestring for den aktuelle målgruppa.
SIRUS har fått i oppdrag fra Helsedirektoratet å gjennomføre en evaluering av 24SJU.
I rapporten «Øyeblikksomsorg – et verktøy for bedring» konkluderer Astrid Skatvedt og Marit Edland-Gryt med at 24SJU yter hjelp og øyeblikksomsorg for den aktuelle målgruppa. Det pekes imidlertid på flere utfordringer i forbindelse med driften. Rapporten gir også en beskrivelse av Optra (Prosjekt oppsøkende tjenester ved rusavhengighet) i Bergen, som fikk tildelt en mindre andel av midlene fra 2009.
Utfordringer med å avgrense målgruppa Behovet for omsorg og hjelp er omfattende, og har skapt utfordringer for driften ved at det i perioder har vært stor tilstrømning av brukere. Det innebærer at det i perioder også kommer personer som ikke kan sies å være i målgruppa.
Rapportens vurdering er at de ansatte etter hvert har lykkes i å få ned antallet personer utenfor den definerte målgruppa, det vil si personer som allerede har et fungerende hjelpetilbud, og/eller som har mindre omfattende problemer knyttet til rusmiddelmisbruk og psykisk helse og som derfor kan benytte andre lavterskeltiltak i Oslo sentrum.
Mange brukere har liten tillit til deler av hjelpeapparatet Ett av de mest markante funnene er mange brukeres uttrykte mangel på tillit til, og opplevelse av å være sviktet og motarbeidet av hjelpeapparatet, og at de ikke når fram. Dette kan innvirke på om de søker hjelp der eller ikke, hva slags hjelp de ber om, og på relasjonen til hjelpere. Mangel på tiltro og fravær av håp synes å bidra til at terskelen blir høy med tanke på å be om og motta hjelp for mange i den aktuelle målgruppa.
I samarbeid med andre aktører ser det imidlertid ut til at 24SJU har lykkes i å (re)etablere kontakt og tillit til det eksisterende hjelpeapparatet.
24SJU nyter i hovedsak tillit hos brukerne På tross av at flere av brukerne også var kritiske til deler av 24SJU, er det tydelig at tiltaket i hovedsak nyter tillit hos brukerne. For en del av brukerne, ofte de aller dårligste, synes det å være avgjørende at de får tid og rom nok til å opparbeide nødvendig tiltro, slik at det utvikles en god behandlingsrelasjon.
Dette er en rapport fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). SIRUS ble en del av Folkehelseinstituttet 01.01.2016.