Meldeordningen for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten- en oppsummering fra oppstartsfasen i perioden 1. juli–30.nov 2012
Rapport
|Oppdatert
Evaluering etter fem måneders drift av Meldeordningen i Kunnskapssenteret.
Hovedbudskap
Meldeordningens første fem måneder i drift har vist en økning i antall meldinger sammenlignet med antall meldinger som kom til meldesentralen i Statens helsetilsyn. Dette er en forventet og ønsket økning, fordi det var antatt å være en underrapportering i det gamle systemet. Meldingsmønsteret synes å være endret i forhold til tidligere ved at omfang av meldinger som ikke har medført betydelig pasientskade har økt.
Resultatene som presenteres i dette notatet må betraktes som et foreløpig bilde av frekvensen av uønskede hendelser. Alle innmeldte hendelser er ikke ferdigbehandlet, ettersom det mangler tilstrekkelig informasjon for å klassifisere hendelsene. Det er ikke grunnlag for å trekke bastante konklusjoner ut fra meldingene som er klassifisert. De foreløpige resultatene er derimot et utgangspunkt for videre arbeid, særlig med tanke på å gå i dybden på områder hvor vi ser mulige forbedringsområder.
Med unntak av hendelsens alvorlighetsgrad og meldinger om antall fall, er det ikke mulig å sammenligne resultatene fra gammel og ny ordning. Klassifiseringssystemene i gammel og ny ordning er ikke identiske, da den nye meldeordningen har mer detaljerte systemer for klassifisering enn den tidligere ordningen. Dette gir bedre muligheter for grundige analyser på en rekke områder.
Meldeordningen er i en start- og utviklingsfase. I tett samarbeid med regionale og lokale helseforetak, jobbes det kontinuerlig med å justere og utvikle løsninger på mange plan; IKT, struktur av arbeidsformer internt i meldeordningen, mellom meldeordningen og helseforetakene, i tilbakemeldingene til melder og annen utadrettet virksomhet, samt utvikling av klassifiseringssystemene.