Systematisk litteratursøk med sortering
Kommunikasjon med pasienter og pårørende i etterkant av uønskede hendelser.
Rapport
|Oppdatert
Vi har gjort et systematisk søk etter forskningslitteratur som har undersøkt ulike aspekter ved kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter og pårørende i etterkant av uønskede hendelser.
Hovedbudskap
Uønskede hendelser i helsetjenesten kan få alvorlige konsekvenser for pasienter, pårørende og helsepersonell. I dette notatet har vi gjort et systematisk søk etter forskningslitteratur som har undersøkt ulike aspekter ved kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter og pårørende i etterkant av uønskede hendelser. Formålet med notatet er å gi en oversikt over forskningen.
• Vi inkluderte fem systematiske oversikter og to usystematiske oversiktsartikler. Oversiktene fant at uønskede hendelser opplevdes tungt for både pasienter, pårørende og helsepersonell, men at god kommunikasjon i om hendelsen kunne føre til mindre frustrasjon hos alle parter. Åpenhet om hendelsen var viktig for både pasienter, pårørende og helsepersonell. Pasientene ønsket å vite hva som hadde skjedd og de ville vite hva som skulle gjøres for å forebygge lignende hendelser i fremtiden. De ønsket også en oppriktig beklagelse. Få pasienter hadde fått tilstrekkelig informasjon eller en beklagelse fra helsepersonellet i etterkant av hendelsen. Helsepersonellet følte at de ikke hadde kompetanse til å kommunisere godt nok med pasienten og at de hadde behov for støtte, opplæring og godt forankrede retningslinjer for å håndtere en slik samtale. Mange fryktet at åpenhet om hendelsen skulle få rettslige konsekvenser. Ifølge oversiktene finner noen studier at åpenhet kan føre til færre erstatningssaker og anmeldelser, mens andre ikke finner denne sammenhengen.
• Oversiktene påpeker at det er behov for å forske mer på effekten av ulike tiltak, som for eksempel kommunikasjonsopplæring og retningslinjer for pasientkommunikasjon.
• Vi inkluderte 47 enkeltstudier publisert f.o.m. 2009. Resultatene fra studiene ble ikke oppsummert.
I dette notatet har vi avgrenset oss til publisert internasjonal forskningslitteratur og overføringsverdien fra utenlandske studier kan være begrenset. For å finne ut av hvilke behov norske pasienter har og hvilke tiltak som bør innføres i Norge, er det viktig å trekke på erfaringer fra norsk eller nordisk helsetjeneste.