Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Bruk av kvalitetsindikatorer ved allmennlegekontorer – et pilotprosjekt

Rapport

|

Sist endret

Fra september 2010 til februar 2011 ble det gjennomført et læringsnettverk med fire fastlegekontorer i Grenlandsområdet.

Hovedbudskap

Vår erfaring i dette prosjektet er at det kan være nyttig å la et sett med kvalitetsindikatorer være utgangspunkt for arbeid med systematisk forbedringsarbeid i et læringsnettverk med fastlegekontorer.

Sammendrag

Fra september 2010 til februar 2011 ble det gjennomført et læringsnettverk med fire fastlegekontorer i Grenlandsområdet.  De fire kontorene har i perioden gjennomført forbedringsarbeid ved eget kontor med utgangspunkt i 19 kvalitetsindikatorer foreslått av Randi Kasin i prosjektet ”Kvalitetsindikatorer i allmenn-medisin”.

Åtte av de 19 indikatorene var av en slik karakter at de skulle kunne trekkes ut automatisk fra legekontorenes EPJ. En spesialmodul i dataprogrammet RAVE3 ble utviklet i prosjektet for slikt automatisk uttrekk. Dessverre viste det seg at modulen ved starten av læringsnettverket hadde vesentlige svakheter, slik at den ikke kunne brukes som planlagt.

De fire fastlegekontorene gjennomførte ulike forbedringsarbeid i perioden, og de oppnådde betydelige resultater.

Deltakerne har evaluert deltakelsen i læringsnettverket til å være nyttig og inspirerende i forbindelse med forbedring av egen tjeneste.

Prosjektledelsen og deltakerne har vurdert de 19 kvalitetsindikatorene. To av de 19 foreslåtte indikatorene anbefales ikke tatt med i et indikatorsett for allmennlegetjenesten.  En av de resterende 17 indikatorene anbefaler vi splittes i to, slik at man står igjen med et sett av 18 kvalitetsindikatorer. Det er mulig med automatisk uttrekk fra EPJ for ni av disse 18 indikatorene.

Her er en oversikt over kvalitetsindikatorer vi anbefaler benyttet ved fastlegekontorer, fordelt på de praksisområder som Kasin brukte i sin rapport: 

Tabell 1. Oversikt over kvalitetsindikatorer vi anbefaler benyttet ved fastlegekontorer for praksisorganisering

PRAKSISOMRÅDE 1: Praksisorganisering

Indikator 1

Systematisk evaluering av data fra egen praksis

Indikator 2

Andel av legene i praksis, som er spesialister eller under spesialisering i allmennmedisin.

Indikator 3

Det holdes regelmessige møter for hele praksisteamet, og det skrives referat fra møtene. Møtefrekvens: Minst 1 time pr måned.

Indikator 4

Tid til tredje neste ledige time.

Indikator 5

Rutiner for overføring av informasjon fra lege til hjemmesykepleien om medisinering av felles pasienter.

 

Tabell 2. Oversikt over kvalitetsindikatorer vi anbefaler benyttet ved fastlegekontorer for pasientsikkerhet

PRAKSISOMRÅDE 2: Pasientsikkerhet

Indikator 6

Praksis kan vise at de har tilgang til og bruker dokumenterte retningslinjer og prosedyrer i pasientbehandlingen.

Indikator 7

Rutiner for innhenting og behandling av avviksmeldinger

Indikator 8

Rutiner for mottak av og behandling av klager fra pasientene.

 

Tabell 3. Oversikt over kvalitetsindikatorer vi anbefaler benyttet ved fastlegekontorer for rettferdige tjenester

PRAKSISOMRÅDE 3: Rettferdige tjenester

Indikator 9

Legen deltar i ansvarsgruppemøter og basismøter for sine faste pasienter, der dette er aktuelt.

 

Tabell 4. Oversikt over kvalitetsindikatorer vi anbefaler benyttet ved fastlegekontorer for lege - pasientforholdet

PRAKSISOMRÅDE 4: Lege - pasientforholdet

Indikator 11

Praksis innhenter aktivt brukererfaringer fra pasientene

Indikator 12

Praksis gir pasientene mulighet til å gi uttrykk for sine meninger og forslag til forbedringer.

 

Tabell 5. Oversikt over kvalitetsindikatorer vi anbefaler benyttet ved fastlegekontorer for kliniske indikatorer - kronisk sykdom

PRAKSISOMRÅDE 5: Kliniske indikatorer – kronisk sykdom

Indikator 13

Andel av pasienter over 65 år der medisinlista er oppdatert ved at medikament er utskrevet fra, lagt til eller endret i rapportperioden

Indikator 14

Andel av oppføringer i medisinlista på pasienter over 65 år der medikament er utskrevet fra, lagt til eller endret i rapportperioden

Indikator 15

Alle pasienter med diabetes gjennomgår årskontroll etter spesifikasjon i NSAMs handlingsprogram

 

Tabell 6. Oversikt over kvalitetsindikatorer vi anbefaler benyttet ved fastlegekontorer for kliniske indikatorer - akutt sykdom

PRAKSISOMRÅDE 6: Kliniske indikatorer – akutt sykdom

Indikator 16

Antall ledige timer ved starten av en praksisdag.

Indikator 17

Alt personell i praksis får opplæring og årlig trening i basal førstehjelp.

Indikator 18

Andel av pasienter med luftveisinfeksjoner ned diagnosekodene R72, R75, R76 og R81 som er behandlet med antibiotika, som har fått behandling med penicillin V.

Under arbeidet med dette prosjektet har det på ulike måter kommet opp forslag til andre mulige kvalitetsindikatorer i allmennmedisin. Ingen av disse er prøvd ut i prosjektet, men de bør vurderes i det videre arbeidet med indikatorer:

  1. Antall faste medisiner hos alle over en viss alder
  2. Kontinuitet i pasientkontakten
  3. B-preparat-forskrivning
  4. Sykemeldingsprofil
  5. Telefontilgjengelighet
  6. Aktiv bruk av pasientinformasjoner
  7. Parkeringsmuligheter ved fastlegekontoret

Indikatorene er primært blitt utarbeidet for å bidra til utvikling av kvalitet på det enkelte legekontor. Det vil imidlertid kunne være aktuelt at fastlegekontorer rapporterer noen av indikatorene til kommunalt og statlig nivå. Om det skal gjøres vil det være avgjørende at det ikke gir betydelig merarbeid for kontorene å få korrekte data. Automatisk uttrekk fra EPJ vil være en løsning på dette for en del av indikatorene.

Det allmennmedisinske miljøet har bidratt til utvikling og utprøving av rapporteringsverktøyet RAVE3 for alle de største EPJ-systemene for allmennlegekontorer i Norge. I dette prosjektet er det utviklet en rapportmodul for kvalitetsindikatorer. Det står igjen noe arbeid med testing, pilotering og eventuell utvidelse av indikatorsettet før rapportmodulen i programmet er helt funksjonell. 

Publisert |Sist endret