Hvilke virkemidler i kampanjer er mest suksessrike for å få tobakksbrukere til å slutte?
Rapport
|Oppdatert
Kunnskapssenteret har i den laget en hurtigoversikt for Helsedirektoratet om kunnskapsgrunnlaget for hvilke virkemidler som er mest suksessrike i tobakkskampanjer.
Last ned
Hovedbudskap
Helsedirektoratet skal ha ansvar for tobakkskampanjer i 2012. Hovedmål for kampanjene er å motivere til at flere slutter å røyke, samt å forebygge røykestart blant barn og unge. Kunnskapssenteret har i den anledning laget en hurtigoversikt for Helsedirektoratet om kunnskapsgrunnlaget for hvilke virkemidler som er mest suksessrike i tobakkskampanjer.
Ingen av de identifiserte systematiske oversiktene eller primærstudiene besvarer direkte de to problemstillingene som er gitt for dette oppdraget. Vi har imidlertid valgt å presentere hovedresultatene fra 10 publikasjoner fordi de kan si noe om effekter av røykesluttkampanjer i media og om effekter av forskjellige måter å utforme budskap på.
Hovedresultatene er at:
- røykesluttkampanjer i massemedia kan være effektive for voksne og unge
- kampanjer i massemedia for å fremme røykeslutt i befolkningen er ofte mindre effektive blant grupper med lavere sosioøkonomisk status
- det er sprikende resultater vedrørende effekten av utforming av helsebudskap generelt, det er for eksempel ikke vist forskjell mellom effekter av negativ versus positiv formulering av budskap
- budskap om røykeslutt som var rettet mot afroamerikanere med lav inntekt hadde trolig større effekt på vilje til å slutte å røyke enn standardbudskap
De resultater vi presenterer i denne rapporten er ikke basert på en systematisk gjennomgang av all tilgjengelig litteratur, og vi har heller ikke systematisk vurdert kvaliteten på det kunnskapsgrunnlaget vi presenterer.