Oppdatering av kunnskapsgrunnlaget om forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer
Notat
|Oppdatert
Rapporten er en oversikt over forskning om effekter av reklame og reklameforbud og identifiserer eventuelle effektevalueringer av forbud mot synlig oppstilling av tobakk.
Sammendrag
Konklusjon
Det empiriske observasjonsgrunnlaget for å kunne trekke konklusjoner om effekt fra et forbud mot synlig oppstilling av tobakk er fortsatt lite. De få undersøkelsene som foreligger har adressert spørsmålet med bruk av metodiske design som i begrenset grad kan forventes å produsere resultater med høy evidensstyrke når de betraktes hver for seg.
Når vi betrakter porteføljen av undersøkelsen i sum, indikerer den asymmetriske fordelingen i resultater at et oppstillingsforbud enten har sammenheng med forekomsten av røyking eller sammenheng med forhold som er nært assosiert med påfølgende endringer i forekomsten av røyking.
Foreløpig er det kun et svakt grunnlag (to undersøkelser) for å kunne hevde at korrelasjonen mellom eksponering og tobakksatferd gir uttrykk for en kausal sammenheng. Det er grunn til å gjøre spesielt oppmerksom på at bruk av andel røykere i befolkningen som effektmål, for eksempel i regresjonsanalyser, sannsynligvis vil være lite hensiktsmessig for å kunne identifisere en eventuell sammenheng.
Dette er en rapport fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). SIRUS ble en del av Folkehelseinstituttet 01.01.2016.