Om UngKul-studien
Artikkel
|Oppdatert
Uansett nasjonal opprinnelse og kulturell tilhørighet møter alle barn i Norge utfordringer og motgang i løpet av oppveksten. Hva består utfordringene av, og hvordan mestrer barna dem?
UngKul er en ”paraplystudie” for flere delstudier knyttet til spørsmål om betydningen av etnisitet og migrasjon for barn og unges læring, tilpasning og psykiske helse. Gjennom UngKul ønsker vi å få mer kunnskap om hvordan barn og unge med etnisk norsk og etnisk minoritetsbakgrunn trives og mestrer hverdagen sin.
Vi tror at svarene på disse spørsmålene kan variere fra kultur til kultur. Derfor er det viktig å ikke bare ha med etnisk norske familier i prosjektet, men også inkludere familier fra mange forskjellige land. Når er det en ressurs for barna å vokse opp med påvirkning fra forskjellige kulturer, og når kan det bidra til at barnet føler seg motløst og trist?
Følger barna over flere år
UngKul følger de samme barna og ungdommene gjennom flere år. På denne måten kan man få kunnskap om faktorer som påvirker utviklingen, enten i positiv eller negativ retning. Vi samler også informasjon fra foreldrene med særlig fokus på hvilke verdier som er viktige for dem, og for måten de oppdrar barna sine på.
Frivillig og anonymt
Studien er underlagt Datatilsynets og Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin og helsefag sine gjeldende etiske retningslinjer og regler for taushetsplikt. Det betyr at informasjonen deltagerne i studien gir oss ikke kan spores tilbake til den enkelte. Deltagelse i UngKul er frivillig, og deltakerne kan når som helst trekke seg fra prosjektet.
Delstudier
- Mestring i mottak
- BROER-studien: Oppvekst, tilpasning og læring i Europa
- Sosialt nettverk, mestring og psykisk helse blant ungdom som har kommet til Norge som enslige mindreårige asylsøkere
- Familiestudien
- SkoleUngKul: Klassemiljø og trivsel i flerkulturelle skoler
- Tamilstudien: Identitet, trivsel og mestring blant tamilske barn og unge
- Ad-hoc-undersøkelsen under Vanni-krisen på Sri Lanka i 2008-2009
Samarbeidsprosjekter
- Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever (NIFU)
- Helseprosjekt elever 16-19 år med kort botid (sluttrapport pdf-fil)
- The PIA Study - Promoting Integration and Adjustment of Newly Arrived Youth and their Families
Hva skal resultatene brukes til?
Svarene fra deltagerne vil ha betydning for myndighetenes arbeid for å sikre gode utviklingsmuligheter for barn i det flerkulturelle Norge. Det kan igjen bidra til å redusere psykiske helseplager hos barn og ungdom.
Resultatene vil også være viktige som bakgrunn for helsemyndighetenes tiltak for å bygge opp et behandlingstilbud som tar hensyn til kulturelle variasjoner og spesielle behov hos dem som har eller får psykiske helseproblemer.