Veiledning for helsetjenesten om melding til Abortregisteret
Artikkel
|Oppdatert
Alle svangerskapsavbrudd er meldepliktige til Abortregisteret. Her er en kort beskrivelse av hvordan dette skal utføres.
Juridiske krav til innmelding
Med hjemmel i abortforskriften § 19 og Forskrift 2007-12-14- nr 1418: om innsamling og behandling av helseopplysninger i register over svangerskapsavbrudd (abortregisterforskriften) § 2 -2 og 3, er helseinstitusjonene pålagt å følge de rutiner og tidsfrister og det formatet som er fastsatt av Folkehelseinstituttet.
Tekniske krav til melding
Abortmeldning skal innmeldes i henhold til Folkehelseinstituttets kravspesifikasjon for innrapportering til Abortregisteret. Kravspesifikasjonen beskriver hva meldingene skal inneholde, og hvilke tekniske løsninger som trengs for å kunne melde svangerskapsavbrudd elektronisk til Abortregisteret.
Det er ikke lenger mulig å melde svangerskapsavbrudd via papirblankett.
Klinisk veiledning til utfylling av melding
Landets helseinstitusjoner som utfører svangerskapsavbrudd har ansvar for å melde opplysninger om svangerskapsavbruddet og behandlingen av kvinnens begjæring til Folkehelseinstituttet. Meldingen sendes fortløpende inn via helseinstitusjonens egen programvare, og senest en uke etter at behandlingen er foretatt.
Skjema for begjæring om svangerskapsavbrudd
- Lovpålagt skjema: Begjæring om svangerskapsavbrudd, IS-1142-skjemaet kan ikke lenger bestilles som trykksak hos Helsedirektoratet, men kan lastes ned elektronisk. Nytt i skjemaet, med virkning fra 01.01.2015, er at legen ikke lenger skal skrive under begjæringen. For sykehus som melder til Abortregisteret kan dette by på noen praktiske utfordringer i innmeldingen. Det skal fremdeles krysses JA for ‘’Begjæringen er signert av kvinnen og legen’’ i de tilfellene der ledeteksten står slik. Feltet for legens navn skal stå blankt.